Na internete existuje
veľké množstvo stránok s duchovnou tématikou. Niektoré majú
návštevnosť väčšiu, iné menšiu. Tie najvyššie návštevnosti
zaznamenávajú zväčša stránky, na ktoré sa veľmi dobre hodí
pojem - záhadológia. Ide o prezentovanie rôznych mystických
javov a súvislostí, rôznych záhad a vecí tajomných či
neznámych. Ide o čítanie zaujímavé, napínavé, ba neraz až
mraziace v chrbte. Prevádzkovatelia stránok poskytujú tieto
informácie svojim čitateľom mnohokrát v dobrej viere preto, aby
mohli rozširovať svoj rozhľad a aby mohli duchovne rásť.
Ale môžu ľudia
takýmto spôsobom naozaj duchovne rásť? Môžu nás naše početné
návštevy záhadologických stránok naozaj duchovne posúvať
smerom nahor? A nie je to snáď skôr opačne? Nie je to skôr tak,
že ľudí v ich skutočnom duchovnom vzostupe brzdia a bránia im v
ňom? A ako vôbec môže človek rozlíšiť to, čo ho môže
posunúť nahor od toho, čo ho naopak duchovne iba spútava a
strháva nadol?
Ak máme byť úprimní
a povedať si pravdu, tak v oblasti duchovna je na internete podľa
môjho osobného odhadu približne 98 percent balastu a len dve
percentá informácií pravej hodnoty. Za balastom sa skrýva temnota
a za hodnotami Svetlo. Balast ľudí ťahá dolu, kým jedine
skutočné hodnoty ich ich môžu dvíhať smerom nahor – k Svetlu.
Bude teda určite na mieste, aby sme sa zmienili o kritériách, na
základe ktorých je to možné rozlíšiť.
Základné rozlíšenie
spočíva v tomto: To, čo pochádza zo Svetla kladie požiadavky. To
hovorí o hodnotách a o nevyhnutnosti človeka pracovať na sebe
samom, aby tieto hodnoty dosiahol.
To čo pochádza z
temnoty nekladie požiadavky. To sa predovšetkým snaží
sprostredkovávať rôzne zaujímavosti, vždy nové a neraz doslova
fantastické, ktoré priťahujú a pútajú pozornosť, ale v
skutočnosti od nikoho nič viac nevyžadujú.
Týmto je temnotou
sledovaný jediný cieľ: zadržiavanie od pravého duchovného
vzostupu. Premrhávanie času, ktorý nám jedného dňa môže
tragickým spôsobom chýbať.
Na jednej strane máme
teda požiadavku naplňovania skutočných hodnôt a na druhej
strane voľné a nezáväzné prijímanie rôznych duchovných
informácií a zaujímavostí.
Čo z toho si
priemerný človek radšej vyberie? Odpoveď je až príliš prostá:
no predsa to jednoduchšie, príjemnejšie a pohodlnejšie. A práve
v tomto tkvie vysoká návštevnosť záhadologických stránok,
ktorých obsah spútava ľudské duše a to bez toho, že by to v
mnohých prípadoch prevádzkovatelia a zriaďovatelia podobných
stránok vo svojom dobrom chcení vôbec tušili.
Mnohí ľudia si však
vo svojej dobrosrdečnosti povedia: ale ja tam predsa len vždy
nájdem niečo dobré. Áno, aj tam sa nachádza dobro, ale len ako
návnada! Len ako chutné sústo, ktoré skúsený rybár chystá pre
naivné ryby. A okolo plávajúca ryba po tomto súste lačne siaha,
avšak v jeho vnútri je skrytý háčik. Keď sa ryba chytí, rybár
ju pomaly pritiahne k sebe a jej život sa končí.
Temnota teda dáva
zrniečka pravdy a dobra len ako návnadu, na ktorú sa mnohí naivne
chytajú aby napokon, absorbovaním všetkého okolitého vedomého
i nevedomého zavádzania boli pomaličky ale isto stiahnutí nadol.
A ak aj nie nadol, tak aspoň zadržiavaní od skutočného
duchovného vzostupu, čo temnote taktiež úplne postačuje.
Temno teda dáva
návnadu, naivný človek sa jej chopí a potom už nemusí celkom
nič robiť. Iba sa nechať ťahať. Viac nie je od neho nič
vyžadované a je to vskutku pohodlné. Konečným osudom takýchto
ľudí je však duchovná smrť tak, ako je smrť konečným osudom
naivnej ryby chytenej na háčik.
Inak je to ale pri
Svetle! Svetlo dáva záchytné lano a je úlohou človeka chytiť sa
ho a potom sa sám po ňom začať šplhať nahor, smerom k Svetlu a
duchovným Výšinám. To však vyžaduje určitú námahu. A práve
túto námahu ľudia nie sú ochotní vynaložiť. To ich odradzuje
od správnej cesty. Ak im totiž niekto ponúkne ako alternatívu
niečo, čo nijakú námahu nevyžaduje, tak je okamžite
rozhodnuté. Už ďalej niet o čom uvažovať. Človek vykročí po
ponúkanej, širokej a pohodlnej ceste, ktorá je ale istou cestou do
záhuby.
Nie teda všetko, čo
býva spojené s prívlastkom „duchovné“ nás je schopné naozaj
povzniesť. Človek nesmie zabúdať, že skutočne povzniesť ho
môže iba práca na sebe samom, iba vlastné úsilie a snaženie
smerom nahor, totožné s nadobúdaním a získavaním tých
najvyšších duchovných a morálnych hodnôt, aké vôbec existujú.
Duchovný vzostup je
práca a boj! Práca na sebe samom a boj so sebou samým! Duchovná
smrť je oddanie sa pohodlnosti a lenivosti, oddanie sa smerom,
snahám a učeniam, ktoré od nás nič nevyžadujú, prípadne nás
ubezpečujú, že všetko za nás urobí niekto iný.
A jednou zo smutných
skutočností je, že tomuto lákadlu duchovnej pohodlnosti neodolalo
ani kresťanstvo. Kresťanstvo, ktoré tvrdí, že ľudstvo bolo
spasené obetou Krista na kríži. Človek je totiž hriešny a nie
je sa vraj schopný sám svojim vlastným úsilím týchto hriechov
zbaviť. Preto poslal Stvoriteľ svojho Syna a ten sa obetoval za
hriechy sveta. Svojou obetou z nás vraj sňal všetky hriechy,
očistil nás a tým nás spasil. No a človek, ktorý príjme Krista
ako svojho Spasiteľa a uverí v jeho obetu na kríži, takýto
človek bude spasený.
Neuveriteľnou
tragédiou kresťanstva je, že nepochopilo a stále nechápe pravý
zmysel a účel príchodu Ježiša Krista na našu zem. Kristus k nám
neprišiel preto, aby sa za hriechy sveta obetoval na kríži a tým
nás spasil. Kristus prišiel v skutočnosti preto, aby vo svojom
učení, vo svojom Slove ľuďom ukázal, čo majú robiť, ako majú
myslieť a žiť, aby mohli byť spasení. Prišiel, aby im ukázal
cestu k spáse, po ktorej však už musia kráčať oni samotní.
Spasený teda môže byť iba človek, ktorý žije podľa Slova
Kristovho! Iba ten, kto sa v tomto smere snaží a namáha! Život
človeka je spojený s osobnou zodpovednosťou a teda i so
zodpovednosťou za vlastné spasenie, o ktoré sa musí zaslúžiť
predovšetkým on sám.
To ale samozrejme nie
je pre pohodlných ľudí také lákavé a príťažlivé ako
tvrdenie, že niekto iný sa už obetoval za naše hriechy a nám
stačí iba v túto obetu uveriť a budeme spasení.
Človeče nedaj sa
preto zlákať pohodlnosťou! Áno, je síce príjemná, takmer nič
od teba nevyžaduje a môže byť dokonca odetá i do veľkolepých
slov, ale nie je to cesta k duchovnému vzostupu. K skutočnému
duchovnému vzostupu vedie vždy iba cesta vlastnej námahy a
vlastného snaženia.
Človeče, nauč sa
preto prísne rozlišovať. Prísne rozlišovať medzi tým, čo je
ti príjemné, čo je pre teba pohodlné a tým, čo je pre teba
naozaj užitočné. Lebo jedine to, čo od teba vyžaduje istú mieru
vlastnej námahy ťa môže posunúť skutočne duchovne nahor, kým
to, čo od teba takmer žiadnu námahu nevyžaduje spôsobuje tvoju
duchovnú stagnáciu a úpadok. Veď nakoniec nič sa v živote
človeka nedosahuje bez námahy. To je predsa zákonitosť! A prečo
by táto zákonitosť mala byť iná práve v duchovnej oblasti?
Treba
si preto vybrať medzi duchovnou námahou a duchovnou pohodlnosťou.
V jednej je skrytý vzostup a život, kým v druhej stagnácia,
úpadok a smrť.
http://kusvetlu.blog.cz/
v spolupráci s M.Š.
Komentáre