Skutočná
pravda o veciach sa neraz skrýva v samotných slovách, ktoré tieto
veci označujú. A presne tak je to aj s pojmom pohlavný a so
všetkým, čo sa za ním skrýva. Toto slovo samotné nám totiž
naznačuje, že to po - hlavné má nasledovať až po čomsi
hlavnom. Že pohlavné nemá v človeku stáť nikdy vyššie, ako to
hlavné.
V
samotnom slove po - hlavné je zároveň skrytá aj výstraha!
Výstraha pred tým, že pohlavné je naozaj tak mocné, že sa nám
môže stať na nejaký čas, alebo hoci aj na celý život hlavným.
Avšak naša osobnosť musí byť tak silná, aby sa tým nedala
uniesť. Aby sme to v hodnotovej hierarchii vždy radili iba za to
hlavné.
Žiaľ,
existujú milióny ľudí, ktorí úplne prepadli tomu, čo má
nasledovať až po hlavnom. Ktorí úplne prepadli pohlavnému. Ba
dokonca na základe všetkého toho, čo môžeme okolo seba sledovať
sa zdá, že jeho vyzdvihovaniu na post, aký mu vôbec neprináleží
prepadla celá naša civilizácia.
Áno,
svet okolo nás akoby prepadol kultu nahoty, obnažovania a
vyzdvihovania telesnosti, v pozadí čoho stojí samozrejme to
pohlavné. Zdá sa totiž, akoby sa náš svet krútil iba okolo
tohto jediného, pretože pudovo telesné dráždenie na nás dolieha
takmer z každej reklamy. Je prítomné vo filmoch, v knihách, v
časopisoch, v umení a samozrejme na internete. Vedome a cielene sa
s ním pracuje v ženskej móde, a tak ďalej, a tak ďalej. Všetko
okolo nás je tým tak hlboko preniknuté, že sa nám to stáva
úplne samozrejmým, pričom si vôbec neuvedomujeme, že tým v
skutočnosti staviame to po – hlavné vysoko nad to hlavné. Že to
druhoradé staviame nad to prvoradé!
A
už vôbec si neuvedomujeme, že sa tým pádom sami stávame ľuďmi
druhoradými! Že sa stávame druhoradými bytosťami, vzdialenými
od hodnôt prvoradého významu! Bytosťami, ktoré práve preto
prežívajú svoj život podradným spôsobom, vyvolaným naším
zmätkom v hierarchii hodnôt.
Človek
je totiž skutočne človekom jedine vtedy, ak to pohlavné, ktoré
samozrejme patrí k životu, nestojí nad tým hlavným. Nikto nemusí
žiť v celibáte, avšak každý, kto sa chce nazývať človekom
musí žiť v správnym spôsobom usporiadanej hierarchii hodnôt.
Čo
však ale je to hlavné? Kde ho hľadať? Niekde tu na zemi? Alebo
snáď mimo nej? Niekdy vyššie? Najvyššie, ako je len možné?
Áno,
jedine tam, v najvyšších výšinách máme hľadať to, čo má
byť v živote každého človeka to hlavné. A tým hlavným musí
byť jednoznačne Boh! Presne tak, ako sme na to boli dôrazne
upozornení v prvom prikázaní, aby sme vo svojom živote nemali
absolútne ničoho, čo by sme hodnotovo postavili nad Najvyššieho.
A mimochodom, slovo „Najvyšší“ tiež samo osebe napovedá, čo
má stáť v našom živote na najvyššom mieste.
To
isté vravel aj Kristus. A síce, že jedine Pán všetkého
jestvujúceho je hodný najvyššej miery našej lásky a našej
pozornosti. Že jedine jeho máme milovať celým svojim srdcom,
celou svojou mysľou a celou svojou silou
Ak
by sme to teda mali všetko stručne zhrnúť, tak tým hlavným v
našom živote by mala byť úcta k Pánovi a budovanie osobného
vzťahu k nemu. Avšak má to byť budovanie správnym spôsobom! To
jest tak, ako tomu na zemi doteraz ešte nikdy nebolo, pretože
nadobúdanie vzťahu k Najvyššiemu neznamená len chodenie do
kostola, modlenie, či iné, pre moderného súčasníka zdanlivo
nudné veci.
Má
to byť v skutočnosti niečo oveľa viac, čím samozrejme nikto
nechce ani len v najmenšom spochybniť návštevu chrámov, modlenie
a ostatné, podobné veci. Cesta k nadobúdaniu a budovaniu vzťahu k
Pánovi sa však má stať životom samotným! Má sa stať radosťou
zo života, ktorú predsa každý z nás pociťuje. A ak nie stále,
tak aspoň občas. Má to ale byť predovšetkým vďačnosť za
radosť, ktorú môžeme prežívať.
Lebo
Pán nám daroval život preto, aby sme ho prežili v radosti. A naša
radosť zo života má celkom prirodzene vyústiť v úprimnú,
spontánnu vďačnosť Pánovi. To jest v modlitbu vďaky, prirodzenú
ako život sám. A týmto vnútorným preukazovaním vďačnosti
Pánovi za všetky jeho dary, touto najprirodzenejšou modlitbou
vďaky sa zároveň celkom prirodzene a nenásilne buduje a upevňuje
náš vzťah k Najvyššiemu.
Na
svete existuje naozaj iba málokto, kto by nemal život rád. Koho
vôbec nič neteší a v živote nenachádza nijaké radosti.
Práve
naopak! Ľudia lipnú na živote a nachádzajú v ňom veľmi veľa
najrozmanitejších radostí. Ale žiaľ, vo všetkých ich
radostiach chýba vďačnosť! Chýba čo i len najnepatrnejší
prejav vďaky, smerujúci nahor! Nahor k tomu, kto prežívanie
všetkých radostí ľuďom umožňuje.
V
tomto smere vládne vo svete nevďačnosť! Nevďačnosť v ostrom
protiklade ku vďačnosti! Nevďačnosť, ako arogantné prijímanie
všetkých radostí života, ktoré sú brané ako samozrejmosť.
Samozrejmosť bez najmenšej potreby byť za to niekomu vďačný.
No
a táto bezbrehá nevďačnosť v prijímaní všetkých životných
radostí, považovaných za samozrejmosť napokon premiešala celú
hodnotovú hierarchiu ľudí. A okrem iných, hierarchicky fatálnym
spôsobom nesprávne nastavených vecí posunula tiež to po –
hlavné nad to hlavné, hoci samotné toto slovo pred tým ľudí
varuje.
Hlavným
v našom živote má byť jedine Pán! Jedine on musí stáť vysoko
nad všetkým, pretože jedine takýmto spôsobom nám môžu všetky
veci správne slúžiť. Inak totiž hrozí to, že naopak my budeme
slúžiť veciam a staneme sa ich otrokmi. Otrokmi vlastnej
pohlavnosti, otrokmi peňazí, otrokmi majetkov, otrokmi moci, či
slávy. Alebo otrokmi svojich detí, rodiny, kariéry, či čohokoľvek
iného.
Preto
na najvyššom miesto hodnotovej hierarchie každého človeka musí
stáť iba Stvoriteľ samotný. Modliť sa k nemu, vzývať ho a
budovať si k nemu vzťah máme predovšetkým prostredníctvom
svojej radosti zo života, v ktorej sa zachvieva vďačnosť. Úprimná
vďačnosť za radosť, ktorú môžeme prežívať. Vďačnosť za
život a za všetko to krásne, čo nám ponúka.
Týmto
spôsobom premeníme naše radosti v modlitbu. Ňou si budeme ctiť
Pána a v Pánovi zase tri najvyššie cnosti, aké vôbec jestvujú
v tomto stvorení a sú neoddeliteľne spojené s Jeho existenciou. A
síce cnosť lásky, cnosť spravodlivosti a cnosť čistoty, ktoré
sa budeme snažiť zohľadňovať vo svojom každodennom myslení a
jednaní, pretože ten, kto si skutočne ctí Pána ani nemôže
inak.
Jedine
takýto postoj nás môže uchrániť od poživačného a
egoistického prijímania radostí bez akejkoľvek vďačnosti.
Radostí, ktorým nakoniec podľahneme až do tej miery, že ich
postavíme vo falošnej dôležitosti nad Toho, kto nám ich všetky
dovoľuje prežívať. A tak sa nám napokon stanú naše radosti
cestou do temnoty a nie cestu k výšinám. Stanú sa nám prekliatím
namiesto požehnania, pretože v nich niet ani len najmenšej
vďačnosti.
http://kusvetlu.blog.cz/
v spolupráci s M.Š
Komentáre