Duch
človeka je iskra nesmrteľnosti, ktorá sa skrýva v každom z nás.
Ale pozor! Táto iskra je iba potenciálom nesmrteľnosti! Iba
možnosťou jej rozvinutia, čo znamená, že ak v sebe tento
potenciál plne neaktivujeme a nezrealizujeme, zahrabeme to
najdrahocennejšie, čo máme. Premrháme totiž svoju šancu na
dosiahnutie nesmrteľnosti ducha tým, že svoj život premárnime
honbou za vecami druhoradými a podružnými. Za vecami hmotnými.
Odkiaľ
sa ale vzal v človeku tento poklad? Odkiaľ pochádza oná
drahocenná perla duchovného potenciálu nesmrteľnosti, ktorá sa
skrýva v každom z nás, i keď nie každý z nás ju v sebe plne
rozvinie?
Ľudský
duch! Už tento pojem samotný nám napovedá, že jeho pôvod je v
ríši Ducha. Čiže v duchovnej ríši, ktorá je totožná s
kráľovstvom nebeským, alebo s rajom.
Pozrime
sa na celú vec najskôr zdola, od pozemského človeka smerom nahor.
Ak žijeme na zemi vo fyzickom tele, disponujeme v sebe tromi
zložkami. Telom, dušou a duchom.
V
kresťanstve je zaužívaný pojem takzvaného očistca, to jest
určitej úrovne bytia, v ktorej naša duša, smrťou zbavená
fyzického tela trávi kratší, ale spravidla dlhší čas za účelom
potrebného očistenia a zdokonalenia do takej miery, aby sme boli
napokon schopní vstúpiť do ríše ducha. Očistec je teda akýmsi
prechodným miestom, alebo akousi medzi úrovňou medzi hmotnosťou a
ríšou ducha. Do očistca teda vstupuje človek vo svojej čisto
duševnej podobe po odložení fyzického tela. Je tomu tak preto,
lebo po fyzickej smrti je málokto duchovne natoľko rozvinutý, aby
mohol ísť priamo do ríše ducha, čiže do raja.
Takáto
je cesta ľudskej bytosti smerom zdola nahor. A teraz sa pozrieme na
jej cestu zhora smerom nadol, aby sme pochopili, odkiaľ sa vzal náš
duch.
Duch
každého z ľudí žil vo večnej duchovnej ríši v akomsi
nevedomom stave. V stave nevedomého duchovného zárodku, alebo
nevedomej duchovnej iskry, ktorá prejavila túžbu po plnom seba
uvedomení. Týmto prvotným popudom večnej iskry nášho ducha,
touto prvotnou túžbou po seba uvedomelom bytí začína duchovná
púť každého z nás.
Na
základe toho teda malá iskrička svetla, iskrička ducha vytryskáva
z večnej ríše Ducha smerom dolu do hmotnosti. Rodí sa do
hmotnosti, aby v nej rástla a silnela, prostredníctvom rozvíjania
vysokých a vznešených hodnôt Ducha. Hodnôt spravodlivosti, cti,
dobra, nezištnosti, ohľaduplnosti a mnohých iných. Tým sa z
malej, svetlej iskričky stáva čoraz jasnejší plameň
dozrievajúcej duchovnej osobnosti, ktorá sa má rozvinúť až do
takej miery svetlosti a duchovnej zrelosti, aby mohla nakoniec
vstúpiť do raja a žiť tam, ako vedomá osobnosť.
Toto
je účelom zrodenia duchovného zárodku do hmotnosti. Toto je
skutočným zmyslom bytia každého z nás. Máme sa, podobní
bájnemu vtákovi fénixovi, ako žiariví duchovia vzniesť z hmoty
do kráľovstva nebeského.
Ale
vráťme sa k zostupu duchovného zárodku z duchovnej ríše do
hmotnosti. Pri jeho zostupe to nie je hneď hmotnosť najhrubšia,
ale najskôr tá jemnejšia, ktorú je preto možné nazvať
jemnohmotnosťou. Svojim vstupom do jemnejšej hmotnosti si duchovný
zárodok oblečie ako šaty jemnohmotný obal. A tento obal sa nazýva
duša. No a potom, v ďalšom slede sa onen duchovno duševný
človek zrodí na zemi vo fyzickom tele.
Žiaľ
hmotnosť, čiže tá hrubá v jej fyzickej rovine, alebo tá jemná
v jej duševnej rovine, so všetkým čo ponúka, sa stáva ľudským
bytostiam pascou, v ktorej zabúdajú na to, kým sú, odkiaľ prišli
a prečo prišli. Zabúdajú na to, že sú duchovné iskry a že
jediným zmyslom ich bytia je plné rozvinutie vlastného svetelného
duchovného potenciálu.
Ľudia
sa teda stávajú iba ľuďmi duševno telesnými, ktorí berú ohľad
iba na tieto dve zložky svojej osobnosti. Iba tie rozvíjajú a ich
potreby napĺňajú.
V
telesnej oblasti to zahŕňa obrovské množstvo uspokojovania
hmotných potrieb a hmotných pôžitkov. V duševnej oblasti to
zahŕňa uspokojovanie potrieb duševných, ako je trebárs hudba,
literatúra, dramatické umenie, výtvarné umenie a podobne.
Skutočným
zmyslom celého nášho bytia je však jedine náš rozvoj duchovný.
Ten musí byť preto vždy na prvom mieste!
Ak
si ale prestaneme byť tohto vedomí, ak zabudneme na svoj cieľ,
ktorým je opätovný návrat do ríše ducha, stávame sa ľuďmi
mŕtvymi. Žijeme síce na úrovni tela i na úrovni duše, ale
duchovne sme mŕtvi, pretože nás zaujímajú iba veci hmotné. Veci
hmotné z hľadiska dobra nášho fyzického tela, alebo veci jemno
hmotné z hľadiska dobra našej duše.
Keď
ale človek nehľadí na záujmy svojho ducha, keď sa nezdokonaľuje
v cnostiach a nezbavuje necností, keď neustále nevzhliada k Svetlu
a k jeho Zdroju, ktorým je večný Boh, keď sa nesnaží poznávať
Vôľu tohto Jediného a neusiluje sa podľa nej žiť, keď žije
len životom tela a duše, podľa svojich vlastných predstáv a
podľa svojej vlastnej vôle, keď žije iba vo svete hmoty hrubej a
hmoty jemnejšej a jedine v týchto hraniciach sa pohybuje všetko
jeho myslenie, všetky jeho túžby a všetky jeho ciele, keď ilúziu
života v hmote považuje za skutočnú realitu a naopak, skutočnú
realitu večného bytia v ríši ducha za ilúziu, musí to mať
preňho katastrofálne následky.
Hmota
totiž, či už tá hrubá, alebo aj tá jemnejšia, ako všetko čo
je hmotné, podlieha kolobehu vzniku a zániku. Tak je to s každým
telom, tak je to s našou planétou a tak je to aj s celým našim
okolitým hmotným vesmírom. A to i z jeho jemnohmotnou časťou.
A
tie katastrofálne následky spočívajú v tom, že ak včas
nestihneme rozviazať všetky svoje väzby s hmotou, ak včas
nestihneme duchovne dozrieť a vstúpiť do ríše ducha, budeme
musieť byť podrobení zániku všetkého hmotného, s ktorým
zostávame zviazaní. Následný nevyhnutný zánik osobnosti každého
človeka, zviazaného s hmotnosťou je totožný s večným
zatratením.
Človek
je teda určitou iskričkou svetla a táto iskrička v ňom je tým
najväčším pokladom, aký má. Je ale jeho povinnosťou rozžiariť
ju. Rozjasniť ju v žiarivé svetlo čistoty a ušľachtilosti
cnostnej bytosti ducha, ktorá sa tak môže vrátiť nazad do ríše
Svetla.
Človeče,
buď si teda toho stále vedomý! Jednaj podľa toho v každej chvíli
a budeš žiť!
Ak
však zabudneš, kým si, zahynieš! Zahynieš v hrôzach rozkladu
hmoty, ktorú si považoval za to jediné a preto s ňou zostaneš až
do samého konca pevne zviazaný! Túto pevnú väzbu, ktorá ťa
bude ťahať k definitívnej záhube môžeš však preťať jedine
vtedy, ak poznáš kým si a zo všetkých síl sa vynasnažíš
dostať tam, odkiaľ si prišiel. Dávaj si však dobrý pozor
človeče, aby si to nakoniec stihol!
http://kusvetlu.blog.cz/
v spolupráci s M.Š.
Komentáre