Nízke
dobro je dobro egoistické súčasného typu, zamerané hlavne na
osobný prospech jednotlivca, ktorý uvažuje iba v intenciách
pojmov „ja“ a „mne“. Dobro vyššie, čiže dobro skutočné
a pravé je dobrom všeobecným, záujmy jednotlivca vysoko
presahujúcim, pri ktorom človek uvažuje v intenciách pojmov „my“
a „nám“. Nie však úzkoprso, ale v tom najširšom možnom
slova zmysle!
Nízke
dobro nevyhnutne generuje najnižšie ľudské vlastnosti, akými je
nečestnosť, klamstvo, podvod, chamtivosť, bezohľadnosť a mnohé
iné. Preferovaním nízkeho dobra tieto negatívne vlastnosti v
ľuďoch i v spoločnosti stále rastú, až nakoniec všetko vrcholí
v konfliktoch, v agresii a vo vojnách.
Preferovanie
dobra vyššieho, dobra všeobecného, osobný prospech jednotlivca
vysoko presahujúceho v ľuďoch naopak aktivuje vysoké a ušľachtilé
cnosti, ako je zmysel pre spravodlivosť, čestnosť, ohľaduplnosť,
nezištnosť a podobne. Ovocím tohto druhu dobra je harmónia,
porozumenie a mier, pretože len ono predstavuje konštruktívny
princíp bytia, zatiaľ čo nízke, egoistické dobro, v jeho
maximálnom vystupovaní najrozličnejšej negativity s ním spojenej
je zosobnením deštruktívneho princípu bytia.
Ale
preferovanie vysokého, skutočného a pravého dobra má ešte aj
iný efekt. A síce efekt duchovný! My ľudia sme totiž bytosťami
Svetla. Tam, vysoko nad hmotou, v úrovni Svetla je náš skutočný
domov, z ktorého sme na začiatku svojho vývoja vytryskli do hmoty
ako drobné svetelné iskričky.
A
našim cieľom v hmotnom svete je nechať v sebe rozhorieť túto
nepatrnú, pôvodnú iskričku svetla v silný plameň plne
rozvinutej, duchovnej osobnosti, ktorá napokon môže opustiť hmotu
a vrátiť sa späť do svojej domoviny. Lebo potom to už bude
plnohodnotná bytosť svetla, dokonale ukotvená v morálke, v
mravnosti, v spravodlivosti, v čestnosti a vo všetkých ostatných
vysokých a ušľachtilých cnostiach, ktoré sa jej stali úplnou
samozrejmosťou asi tak, ako nám dýchanie.
Bude
to teda oslobodenie sa ľudskej bytosti z hmoty a jej zrodenie do
Svetlej ríši Ducha. Do večného kráľovstva nebeského, čím
úspešne zavŕši svoj duchovný vývoj, ktorý je pravým zmyslom
bytia každého človeka, žijúceho vo stvorení.
Ako
však znie celkom konkrétny návod na konanie vyššieho, skutočného
a pravého dobra, ktorého preferovanie má tak nesmierne pozitívne
hmotné i duchovné dôsledky?
Konkrétny
návod pozostáva z dvoch bodov. Prvým, najrozhodujúcejším,
najťažším a najdôležitejším bodom je pochopenie a hlboké
uvedomenie si všetkých, vyššie uvedených skutočností. Tento
bod spočíva v zásadnom vnútornom hodnotovom obrate jednotlivca od
preferovania nízkeho, živočíšno egoistického a úzko osobného
dobra smerom k preferovaniu dobra vyššieho.
Tento
moment je pokojne možné nazvať osvietením. Ide totiž o
osvietenie, spočívajúce v pochopení, že jedine dobro všeobecné
je tým najrozhodujúcejším, skutočným a budujúcim princípom
bytia, na ktorom sa ako na základnom kameni dá stále budovať bez
rizika, že sa vždy nakoniec všetko zrúti tak, ako sa to deje pri
preferovaní nízkeho, egoistického dobra súčasného typu. Viď
pády mnohých národov a civilizácií v dejinách, ako i
pokračujúci morálny rozklad tej našej, ktorá sa žiaľ tiež
postupne približuje k pádu.
Pochopenie
a vnútorné hodnotové preorientovanie sa jednotlivca týmto novým
smerom, na ktorom od chvíle svojho osvietenia postaví celý svoj
život je teda tým najdôležitejším prvým krokom a môže ho
urobiť absolútne každý. Môže ho urobiť absolútne každý, bez
rozdielu rasy, národnosti, vzdelania, náboženského vyznania,
alebo spoločenského postavenia.
A
ak bol učinený prvý a najrozhodujúcejší krok, všetky ostatné
kroky už budú ľahšie, pretože tento nový, vnútorným spôsobom
zásadne obrodený človek môže začať vo svojom vlastnom živote,
na základe svojich vlastných možností tvorivo uplatňovať
princíp vysokého, vznešeného a pravého dobra.
Tam
teda, kde predtým zo sebeckých dôvodov jednal nespravodlivo, bude
jednať oveľa spravodlivejšie. Tam, kde predtým zo sebeckých
dôvodov konal nečestne, bude konať oveľa čestnejšie. Tam, kde
pred tým konal bezohľadne, bude konať oveľa ohľaduplnejšie.
Tam, kde bol vždy iba zištný sa v ňom zrodí nezištnosť. Tam,
kde bol pred tým neušľachtilý, vulgárny a surový sa v ňom
zrodí ušľachtilosť. A tak ďalej, a tak ďalej.
V
skutočnosti teda nie je potrebný žiaden konkrétny návod, pretože
zásadnosť vnútorného hodnotového obratu ukazuje človeku sama
osebe spôsob, ako má celkom konkrétne začať vo svojom vlastnom
živote naplňovať a hájiť princípy vysokého a pravého dobra.
Ale
predsa len buďme konkrétni, i keď nepovieme nič nové, pretože
všetko zásadné už pozemskému ľudstvu povedané bolo.
Konkrétny
návod na konanie vyššieho dobra môžeme totiž nájsť v učení
Ježiša Krista a v Desatore prikázaní, na ktoré sa ľudia nikdy
nemali pozerať ako na niečo cirkevné a náboženské. Mali to vždy
naopak vnímať len ako na konkrétny návod, ako správne žiť tak,
aby sme naplňovali princípy vyššieho dobra a týmto spôsobom
všetko okolo seba formovali v duchu konštruktívneho, budujúceho a
svetlého princípu bytia, pretože len ten jediný môže priniesť
ľudstvu harmóniu, porozumenie, mier, šťastie a blaho. Len ten
jediný môže dať naplno rozkvitnúť všetkým našim cnostiam a
krásnym, vznešeným, ušľachtilým ľudským vlastnostiam. Len ten
jediný dokáže rozpáliť a zosvetliť našu duchovnú iskru až do
takej miery, že sa budeme môcť vrátiť ako žiarivé bytosti
Svetla do svojej domoviny. Do kráľovstva nebeského!
Kráčajme
teda cestou vysokého a vznešeného dobra, ktoré je dobrom
všeobecným! Ktoré je dobrom všetkých národov i všetkých ľudí!
Ktoré je dobrom všetkých rastlín i zvierat! Ktoré je dobrom
vody, vzduchu i zeme! Ktoré je dobrom celej našej planéty! Ktoré
je dobrom všetko objímajúcim a všetko prestupujúcim, podobným
nekonečnej dobrote nášho nebeského Otca.
Jeho
deťmi, prebývajúcimi v jeho kráľovstve sa totiž môžu stať
iba tí, čo sú sa schopní vnútorne i navonok pozdvihnúť ku
konaniu práve takéhoto druhu dobra. Dobra, ktoré sa jedine v
podobe ohľadu na dobro všetkých a všetko bez rozdielu stáva
spásou každého človeka i celého ľudstva.
Kráčajme
preto touto cestou i napriek tomu, že väčšina ide inými cestami.
Cestami osobného prospechu a osobných výhod, dosahovaných za
akúkoľvek cenu. Cestami masírovania ega a vypočítavého
prevracania kabátov. Cestami konzumu a užívania si. Cestami
pretvárky a pokrytectva. Cestami zištnosti a bezohľadnosti.
Cestami bezcitnosti a chladnej racionality. Cestami hromadenia peňazí
a majetkov.
Nech
len títo temní ľudia, ktorí v sebe zasypali svoju iskričku
svetla kráčajú svojimi temnými cestami. Nakoniec sa totiž vždy
ukáže, že sú to cesty bludné, slepé a vedúce iba do nešťastia.
Vedúce do nešťastia jednotlivcov, národy i celú našu planétu.
Vedúce do nešťastia materiálneho, ale i duchovného.
http://kusvetlu.blog.cz/
v spolupráci s M.Š.
Komentáre