Nemravnosť
je ako kvapka jedu v pohári dobrého vína. A hoci môže ísť o
víno vynikajúceho ročníka, hoci môže lahodne chutiť, nepatrná
kvapka jedu v ňom nás otrávi. A čím viac budeme piť takéto
víno pre jeho dobrú chuť, tým viac si budeme otravovať svoj
organizmus, až nás to napokon zabije.
Milí
priatelia, hoci to vôbec netušíte, aj váš vlastný vnútorný
život už v dnešný deň prijal svoju kvapku jedu rozkladnej
nemravnosti, či už prostredníctvom internetu, prostredníctvom
filmov, kníh, časopisov, vtipov, rečí, piesní, alebo dokonca
módy, ktorá dnes letí.
Jed
nemravnosti, obsiahnutý v tomto všetkom sa pomaly zhromažďuje vo
vašej duši, otravuje ju, až ju napokon úplne otrávi. A práve o
to ide temnote, ktorá za tým stojí. Ide jej o strhávanie ľudských
duší do temna a ich konečný zánik v temnotách.
Ale
buďme konkrétni a pozrime sa na dve oblasti života, v ktorých sa
doslova kupčí s tým pudovo najnižším, čo v človeku jestvuje.
Pozrieme
sa trebárs na reklamu. Súčasťou deväťdesiatich percent všetkej
reklamy, či už v televízii, v tisícoch reklamných letákoch v
našich schránkach, alebo kdekoľvek inde je atraktívna a sporo
odetá žena. Spojenie atraktívnej a sporo odetej ženy je už snáď
neoddeliteľnou súčasťou reklamnej prezentácie každého nového
modelu auta, prichádzajúceho na trh. Ide tu o zámerné a zákerné
podprahové pôsobenie na spotrebiteľa, fungujúce asi takto:
Takmer
obnažená žena evokuje v prevažnej časti mužskej populácie čosi
dráždivé. Čosi nízkym spôsobom príjemné a žiadúce. No a
prostredníctvom určitého podprahového pôsobenia sa potom stáva
pre spotrebiteľa nevedomky rovnako žiadúcim aj samotný výrobok,
takýmto spôsobom prezentovaný. Túžba po jednom, a síce po
atraktívne, sporo odetej žene, sa spája s túžbou po druhom, čiže
po výrobku. Dve veci sa teda zlejú do jednej, čím sa pre
spotrebiteľa stáva výrobok žiadúcim, a on ani dobre nevie prečo.
Toto
manipulatívne zdvojené pôsobenie je veľmi osvedčené a má
pozitívny vplyv na zvyšovanie predajnosti výrobkov. Práve preto
je v reklame masívnym spôsobom stále využívané.
Na
jednej strane ide teda o cielenú manipuláciu s najnižšími pudmi
človeka a s necnosťou nemravnosti, čo zvyšuje predaj, avšak na
druhej strane ide o veľmi negatívny dopad na spoločnosť, pretože
ju postupne čoraz viacej mravne rozkladá a ničí.
Druhou
oblasťou, kde sa cielene pracuje s nemravnosťou je súčasná
móda. Tvorcovia ženskej módy, či už prostredníctvom ženských
časopisov, alebo ženských televíznych relácií celkom otvorene
deklarujú, že moderná žena dneška má byť sexi. Že má byť
určitým žiadúcim sexuálnym objektom, ktorý prostredníctvom
módy rafinovane odhaľuje všetky vnady tak, aby žena svojim
vzhľadom vyvolávala záujem a pozornosť mužov. Aby sa pre nich
stala ešte viac atraktívnejšou a príťažlivejšou. Takéto sú
súčasné módne trendy a na takomto ideovom a filozofickom základe
vznikajú v dielňach súčasných módnych tvorcov nové módne
kolekcie.
V
konečnom dôsledku však predsa len záleží na každej jednotlivej
žene, ako sa postaví k vlastnému odievaniu. Či sa k nemu postaví
povrchne a bezmyšlienkovite, v slepom a nekritickom prijímaní
súčasných, mravne zvrátených módnych trendov. Alebo naopak,
uprednostní odev oveľa ušľachtilejší a ľudsky dôstojnejší.
Žena
totiž prenikavo pôsobí už iba čisto svojim vonkajším zjavom. A
práve týmto svojim vonkajším zjavom sa môže stať pre všetkých,
ktorí s ňou prichádzajú denne do styku buď ukazovateľom cesty k
pozdvihnutiu spoločnosti prostredníctvom mravného a ušľachtilého
odevu, alebo naopak, sa pre nich môže stať ukazovateľom cesty k
úpadku prostredníctvom odevu, stávajúceho sa pre mnohých
podnetom k nemravnosti.
Kristus
kedysi povedal asi toto: „Ak ťa ku hriechu nemravnosti zvádza
tvoje oko, vylúpni ho a odhoď ho ďaleko od seba, pretože je pre
teba stokrát lepšie, keď vstúpiš bezoký do večnej radosti
kráľovstva nebeského, ako keby si mal s obidvomi očami upadnúť
do zatratenia svojej duše.
Ak
ťa ku hriechu nemravnosti zvádza tvoja ruka, odtni ju a odhoď
ďaleko od seba, pretože je pre teba stokrát lepšie, keď vstúpiš
bezruký do večnej radosti kráľovstva nebeského, ako keby si mal
s obidvomi rukami upadnúť do zatratenia svojej duše.“
Samozrejme,
že nechceme nikoho navádzať k tomu, aby si vylúpol svoje oko a
odťal svoju ruku. Ale rozhodne treba všetkých vyzvať k hlbokému
zamysleniu nad týmito slovami, pretože z ich naozaj tvrdej
formulácie vyplýva obrovská vážnosť dopadu zachovávania
princípu mravnosti na celé naše bytie. A to dopadu mimoriadne
pozitívneho v prípade mravnosti, alebo mimoriadne negatívneho v
prípade nemravnosti.
Zavrime
preto nepriepustne všetky brány našej duše a nevpúšťajme do
nej rozkladnú nemravnosť, ktorá sa na nás v súčasnosti valí zo
všetkých strán. Ktorej sú plné filmy, divadlá, knihy, časopisy,
obrazy, reklama, móda, alebo internet.
Zavrime
nepriepustne brány svojej duše pred všetkým týmto jedom, aby sme
sa tak stali osviežujúcimi oázami v dnešnej púšti nemravnosti.
Snažme
sa zachovávať svoje vnútro čisté, pretože len tak môžeme byť
skutočne ľuďmi. Bez zachovávania čistoty vnútra a preto
vnútorne zaplavení tisícorakými podnetmi nemravnosti sa totiž
stávame len výsmechom človeka. Stávame sa len ľudskými
kreatúrami, presiaknutými nemravnosťou a preto kráčajúcimi do
náručia temna, ktoré nás tak zákerne otrávilo týmto zhubným
princípom.
A
dávajme si tiež dobrý pozor na to, aby sme sa aj my samotní
nestali pre iných pokušením k nemravnosti. A to či už spôsobom
svojho odievania, spôsobom svojej reči, alebo vecami, výtvormi a
dielami, vychádzajúcimi z našich rúk.
Lebo
pre každého, kto sa pre iných stáva pokušením k nemravnosti
znejú opäť veľmi výstražne tieto Pánove slová: „Veru
hovorím vám, kto by bol pohoršením k nemravnosti hoci len pre
jedného jediného z mojich najmenších, pre toho by bolo stokrát
lepšie, keby si zavesil na krk mlynský kameň a skočil do mora“.
A
opäť samozrejme nechceme nikoho navádzať k tomu, aby si vešal na
krk mlynský kameň a skákal do mora. Ale rozhodne je všetkých
potrebné dôrazne vyzvať k tomu, aby si duchovne nevešali na krk
balvan nemravnosti, ktorý ich ľudsky a osobnostne bude sťahovať
do temných hlbín. Do hlbín, kde bude nakoniec úplne udusená ich
vedomá osobnosť a celé ich vedomé bytie.
A
preto z najvyšších Výšin znejú naliehavo ku všetkým ľudským
bytostiam, ktoré si chcú uhájiť svoju ľudskosť v dnešnom mori
nemravnosti na Zemi tieto slová: „Udržuje krb svojich myšlienok
čistý! Dbajte o čistotu svojho myslenia, svojho ctenia a svojho
chcenia! Jedine takto budete schopní šíriť mier a dobro na Zemi a
jedine takto budete môcť po odchode zo Zeme kráčať do večnej
ríše kráľovstva nebeského, a nie do večného zatratenia vašej
duše v ríši temnoty.
V
jednom z apokryfných evanjelií je napísané: „Ak je svetlo vo
vás temnotou, aká hrozná musí byť temnota samotná?“
Svetlom
v nás je náš čistý a ušľachtilý vnútorný život. A toto
svetlo v podobe čistého a ušľachtilého vnútorného života má
osvetľovať všetky naše kroky, všetky naše činy, všetky naše
rozhodnutia, celú naši životnú púť, ako i našu základnú
hodnotovú orientáciu. No a z povahy veci samotnej celkom logicky
vyplýva, že takýto človek potom nemôže kráčať nikam inam,
ako jedine k Svetlu.
Ak
je ale svetlo v nás v podobe nášho čistého a ušľachtilého
vnútorného života zakalené rozkladným princípom nemravnosti,
stáva sa temnotou. A táto vnútorná temnota následne ovplyvňuje
všetky naše kroky, všetky naše činy, všetky naše rozhodnutia,
celú našu životnú púť a ovplyvňuje aj našu základnú
hodnotovú orientáciu.
No
a opäť z povahy veci samotnej celkom logicky vyplýva, že takýto
človek nemôže kráčať nikam inam, ako práve do náručia temna.
Do vražedného náručia temnoty, kde bude udusené jeho bytie,
pretože podľahol rozkladnému princípu nemravnosti. Ten je totiž
jedným z jedovatých šípov temnoty, vystreľovaných do duší a
do vedomia ľudí, aby ním boli vnútorne otrávení, aby ich to
strhlo nadol a aby mohli byť nakoniec zničení.
Najdôležitejším
poslaním človeka na Zemi nie je totiž jeho ekonomický prínos pre
spoločnosť, ako sa dnes mylne nazdávame. Nie je ním ani jeho
schopnosť zarábať peniaze, ani jeho možnosti využívania
tisícorakých pôžitkov tohto sveta.
Najvyšším
poslaním človeka je jeho schopnosť kotviť Svetlo na Zemi!
Schopnosť povznášať všetko jestvujúce smerom k Svetlu.
Povznášať seba samého, svoj národ i celú planétu.
Dbajme
preto úzkostlivo, aby svetlo v nás bolo naozaj svetlom, a nie
temnom. Dbajme preto, aby náš vnútorný život bol iba čistý a
ušľachtilý, pretože jedine takto sme schopní napĺňať svoje
človečenstvo. Jedine takto sa môžeme stať svetlom sveta a
povznášať smerom k Svetlu všetko okolo nás.
Čo
dodať na záver? Snáď iba tieto slová:
Blahoslavení
nech sú všetci ľudia čistého srdca, lebo oni sú požehnaním
Zeme a ich je kráľovstvo nebeské!
Nech
sa ale trasú všetci ľudia srdca nečistého, lebo oni sú
prekliatím Zeme a ich je kráľovstvo temnoty!
http://kusvetlu.blog.cz/
v spolupráci s M.Š.
Komentáre