Poslednému
súdu, spojenému s nevyhnutným rozkladom hmotného sveta neunikne
absolútne nikto z nás, pričom posledný súd bude predstavovať
nekompromisnú hraničnú čiaru, prebiehajúcu naprieč všetkými
ľuďmi.
Hraničnú
čiaru, rozdeľujúcu ľudí na dostatočne duchovne zrelých, a teda
schopných povzniesť sa z hmotného sveta do večného kráľovstva
ducha, a na duchovne nezrelých, zviazaných prostredníctvom svojich
chýb, nedostatkov, vášní, sklonov, nemravnosti, alebo dogiem s
hmotným svetom, smerujúcim do rozkladu. Nevyhnutný osud rozkladu
hmoty sa potom stane osudom každého jednotlivca, s hmotným svetom
pevne spojeného.
Toto
je dianie, ktorému nemôže uniknúť nikto z nás. A aj keď mu nie
je možné uniknúť, je možné sa naň zodpovedne pripraviť a
zvíťaziť v ňom. Vyjsť z neho, ako víťaz a nie ako porazený.
Aby
sme sa mohli stať víťazmi nad smrteľnosťou hmoty v blížiacom
sa poslednom súde, bolo nám ukázané, čo máme robiť a hlavne,
akými sa máme stať, aby sa toto neodvratné dianie nestalo záhubou
našej osobnosti.
Ide
o veci, ktoré je treba stále, hoci aj tisíckrát pripomínať, aby
sa ľudia spamätali, duchovne schopili, a mohli včas povzniesť do
kráľovstva nebeského, zanechávajúc za sebou všetky
nebezpečenstvá hmotných svetov, pomaly ale isto smerujúcich do
svojho rozkladu.
Pozrime
sa preto teraz na dva obrazy posledného súdu, ktoré nám môžu
vniesť viac pochopenia a porozumenia do tejto vážnej problematiky.
Prvý
obraz bude súvisieť so známym podobenstvom o múdrych a nemúdrych
pannách. Je síce dôverne známe, ale o jeho vzťahu k poslednému
súdu sa až tak veľmi nehovorí.
Deň
sa schyľuje ku koncu, pomaly sa stmieva a panny čakajú na ženícha.
Tie múdre si prezieravo zobrali dostatok oleja do svojich lámp.
Avšak nemúdre panny po čase zistili, že im bude olej chýbať.
Prosia preto múdre panny, aby im dali zo svojho. Tie však vravia,
že ak im dajú olej, nebudú mať nakoniec dosť ani jedni, ani
druhí. Nech radšej idú za predavačmi a olej si kúpia.
Nemúdre
panny teda odchádzajú, ale medzi tým prichádza ženích a múdre
panny s horiacimi lampášmi vstupujú na jeho svadbu. Dvere sa
definitívne zatvárajú a nemúdre panny zostávajú vonku.
Toto
podobenstvo nám jasne hovorí o vyššie spomínanej, deliacej čiare
v súvislosti s posledným súdom, ktorá vzájomne od seba oddelí
pripravených a duchovne zrelých od nepripravených a duchovne
nezrelých. Pripravení a zrelí vstúpia do večnej radosti ríše
ducha a nepripravení a nezrelí zostanú uviaznutí v hmote, za
pevne zatvorenou bránou, vedúcou do kráľovstva nebeského.
Čo
však je oným plameňom, horiacim v lampách múdrych panien a čo
je olejom, ktorý tento plameň živí?
Plameňom
je duchovná iskra v nás! Je ním drobné zrnko ducha, ktoré sme si
ako najväčší poklad priniesli sem do hmotnosti. Aby ale plameň
nášho ducha mohol jasne žiariť, musí mať dostatok oleja. No a
týmto olejom je naša snaha o dobro, spravodlivosť a čestnosť!
Naša snaha o zachovávanie čistoty a ušľachtilosti vnútorného
života! Naša snaha o poznanie Vôle Stvoriteľa a jeho Zákonov!
Naša snaha o naplňovanie Vôle Najvyššieho v každodennom živote!
Kto
takto činí, bude mať dostatok oleja vo svojej lampe a plameň jeho
ducha bude radostne horieť v očakávaní príchodu Ženícha. A
Ženích potom všetkým, cnosťami žiariacim ľudským duchom,
otvorí bránu do svojho kráľovstva nebeského.
Kto
sa ale neusiloval o dobro, spravodlivosť a čestnosť, kto sa
nesnažil o zachovávanie čistoty a ušľachtilosti vlastného
vnútorného života, kto sa neusiloval o poznávanie Vôle
Najvyššieho a jeho Zákonov, kto sa nesnažil o naplňovanie Vôle
Pána vo svojom každodennom živote, ten nemá dostatok oleja vo
svojej lampe a preto plameň jeho ducha iba slabo bliká. Takýto
jedinec sa nestal cnosťami žiariacim ľudským duchom a preto mu
nebude dovolené vstúpiť na Ženíchovu svadbu. Bude musieť ostať
za pevne zatvorenými dverami. Bude musieť zostať vo vonkajšej tme
do rozkladu sa rútiacej hmoty, ktorá ho strhne so sebou.
A
poďme k obrazu druhému. Predstavme si vysokú horu, pokrytú veľkým
množstvom snehu. V údolí pod horou žijú ľudia so svojimi
námahami, starosťami a radosťami. Iba málokto z nich zatúži po
tom, aby sa niekedy dostal na vrchol hory. Predsa sa však nájde
zopár jedincov, ktorí sa na túto cestu vydali.
Po
nejakom čase príde k obyvateľom, žijúcim v údolí pod horou,
výstražná správa o prvom stupni lavínového nebezpečenstva.
Mnohých sa zmocní strach a začnú uvažovať, ako by sa mohli
zachrániť a čo konkrétneho by mohli urobiť, aby sa vyhli istej
záhube v prípade pádu lavíny do údolia.
Ale
život ide ďalej vo svojom obvyklom zhone, čo spôsobí, že sa
nakoniec výstražné slová o prvom stupni lavínového
nebezpečenstva pomaly vytratia s povedomia ľudí.
Po
nejakej dobe ale prichádza výstraha druhá, upozorňujúca na druhý
stupeň lavínového nebezpečenstva. Po tomto druhom varovaní však
ľudia paradoxne zostávajú oveľa ľahostajnejší, ako pri prvom.
Veď nakoniec k ničomu nedošlo, tak prečo sa znepokojovať?
No
a opäť, po dlhšej dobe prichádza k obyvateľom údolia výstraha
tretieho stupňa lavínového nebezpečenstva. Tá však už zostáva
takmer bez povšimnutia, pretože ide o hrozbu, ktorá sa už viac
krát opakovala bez toho, že by k niečomu naozaj reálne došlo.
A
život ide ďalej, až jedného dňa je zrazu možné počuť najskôr
tichý, ale neskôr strašlivý hukot padajúcej lavíny. V tej
chvíli je už však na všetko neskoro, pretože obrovské masy
snehu drúzgajú, ničia a hubia všetko, čo im stojí v ceste, až
sa napokon zvalia do údolia a pochovajú ho pod sebou i so všetkým
živým.
Zásadná
otázka znie: mohol sa niekto zachrániť?
Odpoveď:
áno mohol! A to ten, kto začal so včasným výstupom na horu a
dostal sa na jej vrchol, kde nikdy nijaká lavína nepadá. Jedine
tam, na vrchole hory sa totiž nachádza bezpečné miesto.
V
našom prípade, vo vzťahu k poslednému súdu to znamená, že
jedine ten, kto vo svojom živote dosiahne vrcholu dobra,
spravodlivosti, ušľachtilosti a všetkých ostatných vysokých
cností, jedine ten sa nemusí ničoho obávať, keď sa všetky
hmotné svety začnú lavínovite rúcať sami v sebe.
Kto
sa však naopak vo svojom živote nesnaží o dosiahnutie ľudskej
dokonalosti, o dosiahnutie ľudsky dokonalého ideálu dobra,
spravodlivosti, ušľachtilosti a všetkých ostatných vysokých
cností, nachádza sa v údolí štandardného, každodenného
materialistického života. Nachádza sa v bezprostrednom dosahu
lavínovitého zrútenia hmoty, ktorá ho musí nevyhnutne strhnúť
so sebou.
Nech
je ponechané na posúdení každého, kde je v súčasnosti jeho
miesto. Či si ešte pokojne žije v údolí a nič iného, ako čisto
pozemské starosti a radosti ho nezaujímajú. Alebo, či už začal
so svojim výstupom na horu a vo svojej osobnej snahe o dosiahnutie
vrcholu dobra, ušľachtilosti a spravodlivosti sa nachádza vo
štvrtine cesty, v polovičke cesty, alebo v troch štvrtinách
cesty.
Každý
nech si ale dobre uvedomí, že absolútne bezpečný môže byť len
na samom vrchole hory, čiže na samom vrchole ľudskej dokonalosti,
pretože kdekoľvek pod vrcholom, na akomkoľvek stupni jeho
nedostatočnej ľudskej dokonalosti a duchovnej zrelosti ho ešte
môže zachytiť a strhnúť lavína, do zániku sa rútiaceho
hmotného sveta, ktorá ho bude bolestivo vliecť so sebou a nakoniec
ho rozdrví, zničí a definitívne pochová.
O
všetkých týchto veciach nebolo hovorené preto, aby bol v ľuďoch
vzbudzovaný strach, ale preto, aby bola konečné poznaná hlboká
vážnosť bytia človeka v hmotnom stvorení. Aby bola každým
jednotlivcom včas zahájená cesta k jeho odpútaniu sa od hmoty a k
jeho povzneseniu sa na krídlach cností a ušľachtilosti do
bezpečného prístavu večnej ríše Ducha. Do kráľovstva
nebeského, v ktorom niet žiadnej smrti a žiadneho zániku. Do
kráľovstva nebeského, ktoré je večné a jasne žiari vysoko nad
hmotou, ako ten najväčší a najvznešenejší cieľ všetkých
ľudských duchov.
http://kusvetlu.blog.cz/
v spolupráci s M.Š.
Komentáre