Modlitba
je prostriedok, umožňujúci spojenie človeka s veľkosťou
Najvyššieho, pričom odpoveďou na modlitbu môže byť odlesk
tejto veľkosti, ktorý na nás spočinie. Odpoveďou býva
požehnanie Pána, ktoré sa nás dotkne, aby nás viedlo k výšinám
našej ľudskosti. Lebo jedine v spojení s veľkosťou Najvyššieho
sa môže stať človek skutočne veľkým. Bez tohto spojenia
zostáva nepatrným, malým a úbohým. A to vo svojom konaní, vo
svojich hodnotách, i vo svojom myslení.
Súčasný
človek venuje veľmi veľa času, ale i prostriedkov najrozličnejším
veciam, ktoré považuje za dôležité, avšak to, čo je v
skutočnosti najdôležitejšie a čo ho môže povzniesť až k
vrcholu vlastného človečenstva medzi ne rozhodne nepatrí. Preto
ľudia premrhávajú svoj život bez ohľadu na to, že dosiahli
bohatstva, slávy, spoločenského ocenenia, či čohokoľvek iného.
Nechajme
ale týchto slepých, nech si idú v ústrety svojmu osudu. Tento
text je totiž určený len pre tých, ktorí ešte dokážu vnímať
a vytušiť to, čo je naozaj hodnotné. A tým je rozhodne modlitba!
Celkom konkrétne budeme hovoriť o jej štyroch základných typoch.
A síce o prosbe, vďačnosti, chvále a uctievaní.
Prosba
je prvým a najviac rozšíreným typom modlitby. Ak sa totiž ľudia,
a treba podotknúť, že často aj ateisti, ocitnú náhle v núdzi,
alebo v neriešiteľnej situácii, často si spomenú na Pána. A či
už vnútorne, alebo verbálne ho začnú prosiť o pomoc, pričom
prostredníctvom svojho prežívania nešťastia, bolesti, strachu,
obavy, úzkosti, tragédie, alebo iných podobných veci sú neraz
schopní dať svojej prosbe silný citový impulz. A na základe neho
môže potom ich prosba naozaj smerovať k výšinám, aby odtiaľ
priniesla nejakú formu pomoci a uľahčenia.
Treba
totiž vedieť, že prosba dokáže vzlietnuť až tam, kde sa jej
môže dostať vypočutia iba vtedy, ak je nesená citom. Iba silné
city sú schopné katapultovať našu prosbu smerom nahor. V tomto
prípade ide o silné city bolesti, úzkosti, alebo prežívania
nejakej tragédie.
Modlitba
bez citu, čisto mechanická, iba v podobe slovného odriekavania,
nemá žiaden citový náboj. Preto zostáva iba pri zemi a je v
podstate úplne zbytočná a kontraproduktívna. Len intenzita nášho
citu určuje, do akej výšky sa dostane naša prosba.
Druhým,
vyšším stupňom je vďačnosť, alebo modlitba vďaky. To je však
už čosi, čo je ojedinelé a zriedkavé. Lebo človek je už taký,
že na Stvoriteľa si spomenie hlavne vtedy, keď od neho potrebuje
pomoc. Ale keď sa mu darí a keď ide všetko tak ako má, alebo keď
je zdravý, málokoho napadne vyslať modlitbu vďaky smerom k
Jedinému, z ktorého milosti k nám prichádzajú všetky dary.
Lebo
vôbec nič nie je samozrejmosť! Nie je samozrejmosť, že ráno
vstaneme, pretože sú mnohí, ktorí už ráno nevstanú. Nie je
samozrejmosť, že máme jedlo na stole, pretože sú mnohí, ktorí
ho v tento deň mať nebudú. Ba čo viac, sú mnohí, ktorí v tento
deň zomrú od hladu.
Nie
je samozrejmosť, že žijeme v mieri, lebo sú mnohí, ktorí sú
vystavení hrôzam vojny. Nie je samozrejmosť, že sme zdraví, lebo
sú mnohí, ktorí trpia najrozličnejšími chorobami. Nie je
samozrejmosť, že máme dostatok, lebo sú mnohí, ktorí trpia
katastrofálnou biedou. Nie je samozrejmosť, že máme rodinu a
priateľov, lebo sú mnohí, ktorí sú opustení a zabudnutí. Nie
je samozrejmosť, že máme vodu, lebo sú mnohí, ktorí trpia jej
nedostatkom. A takto by sa dalo pokračovať ešte dlho. Existuje
skutočne tisíc dôvodov k tomu, aby človek prejavil vďačnosť za
to, čoho všetkého sa mu dostáva a čo vôbec nie je také
samozrejmé, ako sa pri povrchnom pohľade zdá.
Ale
žiaľ, človek dneška arogantne prijíma všetko čo má ako
samozrejmosť, bez potreby byť za to Najvyššiemu vďačný. A
pretože za tisíce vecí, ktorých sa mu každodenne z milosti Pána
dostáva vďačný nie je, bude raz musieť v budúcnosti na
vlastnej koži bolestivo pocítiť, že nie je všetko takou
samozrejmosťou, ako sa on arogantne nazdával.
Naučme
sa preto byť vďační! Vďační za nový deň! Vďační za
zdravie! Za chlieb! Za priateľov! Za rodinu! Za krásu prírody! Za
čistú vodu! Za letnú noc! Za svoje bytie! Za radosť zo života,
ktorú pociťujeme!
A
práve vzácne chvíle prežívania intenzívnej radosti sa nám môžu
stať silným citovým impulzom k modlitbe vďaky. K modlitbe vďaky,
ktorá s využitím nášho silného citu prežívania radosti môže
skutočne vzlietnuť až k trónu Najvyššieho.
Modlitba
vďaky je zlomok sekundy trvajúci citový impulz, smerujúci k
výšinám. Silný impulz citu, hoci aj bez slov, ako prejav úprimnej
vďaky Tvorcovi za všetko, čoho sa nám dostáva.
A
predsa si človek tento zlomok sekundy svojho času nenájde! A
predsa sa stále správa ako nevychované dieťa, ktoré nevie ani
poďakovať, keď mu niekto niečo dá. Veď predsa vyjadriť svoju
vďačnosť slovom „ďakujem“ učia rodičia deti už v rannom
veku, ako jednu z najzákladnejších vecí. A je smutné, že
väčšina ľudí našej vyspelej civilizácie sa túto detsky
základnú vec prejavenia vďačnosti Darcovi všetkého doposiaľ
nenaučila. A hoci je naša civilizácia civilizáciou vedecko
technického pokroku a vzdelaných ľudí, vo vzťahu k Stvoriteľovi
sa správa ako jedno arogantné, nevďačné a nevychované decko.
Ďalším
druhom modlitby je modlitba chvály. Ak už modlitba vďaky je
ojedinelá, modlitby chvály na zemi takmer vôbec niet. Aby sme
získali určitú predstavu, o čo tu vlastne ide, uveďme si
príklad:
Svojho
času skladali barokoví majstri oslavné chorály, komponované na
chválu Najvyššieho. Nejde teda už o vďačnosť, ale o vyšší
stupeň. O chválu a oslavu Pána nie kvôli niečomu, čo nám
doprial, ale kvôli nemu samému. Ide o oslavu jeho Veľkosti, jeho
Vznešenosti, jeho Sily, jeho Moci, jeho Múdrosti, jeho Dobroty,
jeho Spravodlivosti a jeho nekonečnej Lásky.
Lebo
ak je niečo naozaj hodné slávy a chvály, tak je to jedine Pán,
dobrotivý darca života a bytia. Uvedomenie si týchto skutočností
a z tohto uvedomenia prirodzene vyplývajúcu modlitbu chvály však
podmieňuje určitý stupeň veľkosti ducha. Ale žiaľ, tohoto
stupňa veľkosti ducha na zemi niet, pretože ľudia v malosti
vlastných duší vzdávajú chválu a oslavujú veci, ktoré sú v
porovnaní s nesmiernou vznešenosťou Pána neuveriteľne nízke a
malicherné.
Ide
o jasné svedectvo neschopnosti ľudstva poznať, čo je skutočne
hodnotné a jeho dôsledkom je oslavovanie vecí málo hodnotných,
alebo úplne bez hodnoty. To však vedie v konečnom dôsledku k
tomu, že všetko, čo súčasná civilizácia vytvára je málo
hodnotné, alebo úplne bez hodnoty. Preto sa náš svet aj napriek
technickému pokroku utápa v neuveriteľnej duševnej malosti a
nízkosti, ktoré ho ženú až na pokraj sebazničenia.
No
a štvrtým stupňom modlitby je modlitba uctievania Pána. Je to
modlitba, akú praktizujú anjeli v nebi, obyvatelia kráľovstva
nebeského a je dosiahnuteľná aj ľuďom na zemi. Ide o trvalú a
nikdy nekončiacu modlitbu uctievania Pána celým svojim bytím.
Absolútne všetkým, čo konáme, pretože každý náš čin, každé
naše citové hnutie, každé naše nadýchnutie a každý náš
pohyb sa stáva živým a najprirodzenejším uctievaním Pána. Lebo
všetko, čo takýto jedinec koná, koná už len ku cti Najvyššieho.
Ide
teda o najvyšší stupeň modlitby uctievania Pána radostným
činom. Radostným tvorením! Takéto tvorenie totiž automaticky
vyvstáva z prežívania vedomia súcnosti Božej a z prílevu jeho
sily, ktorej sa nám potom od neho dostáva v nevyhnutnom spätnom
účinku. A táto posvätná sila Pána nás sama nabáda, alebo
dokonca až tlačí do radostného činu a do radostného tvorenia.
Do radostného tvorenia ku cti Najvyššiemu! No a za takejto
situácie a za takéhoto vnútorného naladenia sa potom absolútne
všetko stáva modlitbou.
Všetky
naše činy sa stávajú modlitbou! Stávajú sa najprirodzenejším
a najspontánnejším uctievaním Pána, ktoré nám prešlo do krvi.
Stávajú sa životom samotným, v ktorom všetko, čo činíme,
činíme ku cti Najvyššieho. A preto sa naše činy skvejú
čistotou, spravodlivosťou a láskou na počesť najsvätejšej
Čistoty, Spravodlivosti a Lásky veľkého, dobrotivého Boha.
Každý,
kto vnútorne vzhliada k Najvyššiemu, bude svojou osobnou snahou o
približovanie sa k nemu rásť do výšky vlastného človečenstva.
Lebo Pán je opora a človek je ako vínna réva, ktorá sa obtáča
okolo tejto opory, rastie do výšky ducha a prináša bohatú úrodu
dobra. Avšak každý človek bez opory v Pánovi je ako vínna réva,
ktorá sa musí preto plaziť iba po zemi v podobe takzvaného
racionálneho materializmu a jej ovocím sú iba zhnité plody
materialistického sebectva.
Človeče,
poznaj konečne, že hodným úcty je jedine Pán! Len jeho
uctievanie ťa môže povzniesť do výšin, zatiaľ čo tvoje
nepatričné prejavovanie úcty čomukoľvek inému, oveľa menej
hodnotnému, ťa bude postupne ľudsky degradovať a nakoniec ťa
zničí. Pochová ťa to v tebou samotným vykopanom hrobe
hodnotového smerovania k nízkosti a malosti, pretože si nebol
schopný nájsť tu najvyššiu Hodnotu, aká vôbec jestvuje, a
jedine k jej uctievaniu zamerať celé svoje bytie.
Lebo
človeče niet väčšieho šťastia, ako stáť svojim bytím v
pravej úcte k Najvyššiemu. Niet väčšieho šťastia, ako mu v
záplave jeho sily slúžiť všetkými svojimi činmi.
Pocítili
ste dakedy, že by ste boli ochotní dať za niekoho aj život? Že
by ste urobili pre neho všetko, čo sa len dá a čo je len možné?
Ak áno, tak presne takéto city prežíva ten, kto zažil
najvznešenejšiu velebnosť blízkosti Božej, ktorej slúžiť je
od tej chvíle pre neho najväčším šťastím. Všetko ostatné,
predtým prežívané šťastie totiž bledne pred týmto jediným a
najvyšším šťastím, spočívajúcim v radostnom tvorení ku cti
vznešeného Svetla najsvätejšej velebnosti Božieho majestátu.
PS.
V univerze funguje železný zákon spätného pôsobenia, na základe
ktorého musí napokon každý zožať presne to, čo zasieval. Aj
jednotlivými, vyššie zmienenými typmi modlitby do stvorenia niečo
zasievame, na základe čoho budeme musieť niečo tomu zodpovedajúce
aj zožať. K čím vyššiemu stupňu modlitby sa teda dokážeme
schopiť, tým nádhernejšou, požehnanejšou a vznešenejšou bude
aj naša žatva. Práve takto totiž pôsobí železný zákon
spätného účinku, ktorý ani v tomto prípade nerobí žiadnu
výnimku.
http://kusvetlu.blog.cz/
v spolupráci s M.Š.
Komentáre