Existujú
milióny ľudí, ktorí sú presvedčení, že sa máme riadiť
predovšetkým rozumom. Že práve rozum v nás má byť to
najdominantnejšie a najrozhodujúcejšie. Sú toho názoru, že cit
je čosi príliš neurčité a nespoľahlivé, o čo sa nie je možné
s istotou oprieť. A navyše ešte existujú aj city nízke, ako
napríklad závisť, nenávisť a podobne, takže tvrdenie, že
človek je bytosťou citu a má sa ním preto vo všetkom riadiť
dostáva vážne trhliny.
Ako
je to teda? Viac, ako zložité vysvetľovanie poslúžia príklady.
A my sa preto teraz pozrime na dva z nich.
Prvým
je existencia lásky. Lásky, ako čohosi nehmatateľného a
neuchopiteľného. Ako čohosi ťažko definovateľného, ale aj
napriek tomu tak silného a zásadného, že to rozhodujúcim
spôsobom ovplyvňuje celý náš život. Na základe lásky
uzatvárajú ľudia partnerstvá a na základe lásky prichádzajú
na svet deti, ktoré milujeme celý život.
Prečo
je láska taká silná a čo je to vlastne láska? Láska je cit a
cit je prejavom nášho ducha. Je prejavom našej najvnútornejšej
duchovnej podstaty, ktorá sa prejavuje citom.
Najskôr
si niečo povedzme o láske pravej. Čiže o láske, ktorá skutočne
pochádza z nášho ducha. Jej poznávacím znakom je ušľachtilosť
a keď vznikne, obdarúva človeka tými najušľachtilejšími
vlastnosťami a cnosťami.
Jednou
z nich je napríklad nezištnosť. Nezištné dávanie vo vzťahu k
tomu, koho milujeme. Ide o cnosť nezištnosti, bez vypočítavého
kalkulovania čo za to a koľko za to, ako sme dnes zvyknutí.
Ďalšou
cnosťou je ochota k službe. K službe milovanej, alebo milovanému
až do takej miery, že sme im ochotní zniesť hoci aj modré z
neba. Jednoducho, že sme pre nich ochotní urobiť čokoľvek.
No
a snáď tou najzásadnejšou pozitívnou vlastnosťou, ktorú v
ľuďoch vzbudzuje pravá láska je schopnosť poprieť vlastné ego
tým, že dobro našich milovaných staviame vyššie, ako svoje
vlastné. Tak človek prekonáva svoje dávne, živočíšne
egoistické sebectvo a stáva sa konečne ľudskou bytosťou,
zabúdajúcou na seba v službe iným.
O
takejto láske sa píše aj v evanjeliách. A síce, že človek musí
odumrieť sám sebe, aby nakoniec sám seba našiel. To znamená, že
človek musí odumrieť svojmu vlastnému, egoisticky živočíšnemu,
sebeckému ja, aby našiel vznešenú veľkosť vlastného
človečenstva, spočívajúcu v zabúdaní na svoje ja v službe, v
pomoci a podpore iných. A túto veľkú duchovnú cnosť úplne
automaticky, a len akoby mimochodom generuje pravá láska.
Ušľachtilá
láska je totiž základnou kvalitou ducha a prebúdza sa v nás
čistým citom lásky k partnerovi, k partnerke, k deťom, k
súrodencom, k rodičom, k priateľom, k vlasti a podobne. A tento
silný cit lásky, hoci nehmatateľný a neuchopiteľný, ale predsa
tak neuveriteľne reálny, formuje v ľuďoch tie najušľachtilejšie
vlastnosti, spomínané vyššie. Takáto je teda láska, ktorou sa
prostredníctvom ušľachtilých citov prejavuje naša
najvnútornejšia duchovná podstata.
Ale
pozor! Láska môže byť aj padlá, nečistá, žiarlivá, sebecká,
alebo predajná. Ako je to ale možné a kde sa v človeku berie
tento skazený druh lásky?
Vzniká
v nás tak, že v našom vnútri začne prevažovať rozumová zložka
osobnosti a spolu s pudmi a zlým chcením strhne pravú lásku z jej
pôvodnej duchovnej ušľachtilosti. Tak je potom perla čistej lásky
nahradená citmi nečistými.
Ako
konkrétny príklad nám môže poslúžiť trebárs prostitúcia,
ktorá je paródiou na lásku. Je výsmechom lásky. Prostitúcia je
totiž čisto rozumovou kalkuláciu s najnižšími pudmi a jej
účelom je finančný zisk. No a symbolom takejto padlej a nízkej
lásky býva červené neónové srdce nad bránou nevestinca.
Srdce
je však symbolom citu. Je symbolom citovo duchovného človeka,
ktorého pravá láska obdarováva svet tými najušľachtilejšími
ľudskými vlastnosťami.
Akonáhle
však ľudia začnú stavať vo svojom vnútri do popredia rozum a
postavia ho na najvyššie miesto svojej osobnosti, chladne
racionálny vládca rozum strhne čisté cítenie človeka nadol a s
pravej, ušľachtilej lásky vytvorí jej rozumovo spotvorenú
verziu. Tak potom vzniká láska žiarlivá, láska zvrhlá, láska
sebecká, alebo láska pudov.
A
táto nečistá láska, vytvorená zlým chcením a nadradením
rozumu, siaha potom svojimi špinavými rukami aj na symbol
duchovnosti človeka, ktorým je srdce. A v podobe neónového srdca
nad vchodom nevestinca z neho robí symbol zvrhlosti a nízkosti.
Pravá
láska je postavená na princípe dávania a láska strhnutá nadol a
zmaterializovaná rozumom chce predovšetkým brať. Toto je
najjednoduchšie kritérium na odlíšenie pravej lásky od lásky
padlej a skazenej.
A
mimochodom, keď hovoríme o srdci, nech si každý čitateľ práve
v tejto chvíli, pri vyslovení slov: „to som ja“ dobre všimne,
kam bude smerovať jeho ukazovák. So stopercentnou istotou práve do
oblasti srdca. Do oblasti solar plexus, nazývanej aj slnečná
pleteň, kde skutočne reálne sídli naše pravé ja. Naše duchovné
jadro, komunikujúce s nami a prejavujúce sa v nás ušľachtilými
citmi. A teda aj ušľachtilou láskou.
Ak
ale chceme svoje duchovné jadro vnímať a riadiť sa jeho impulzmi,
mali by sme dbať na tri veci.
V
prvom rade by sme nemali dopustiť, aby sa rozum stal pánom našej
osobnosti, pretože postupne zdegraduje všetko citové v nás tak,
ako sme si to ukázali na názornom príklade lásky. To znamená, že
z lásky čistej a ušľachtilej urobí lásku sebeckú, nečistú,
žiarlivú a podobne.
V
druhom rade by sme mali dbať, aby naše chcenie bolo vždy len
dobré, no a v treťom rade, aby naše myšlienky boli vždy len
ušľachtilé.
Ak
splníme tieto tri body a budeme ich stále dodržiavať, umožní
nám to v každej chvíli jasne vnímať impulzy nášho čistého
citu, ktoré ku nám vysiela naša najvnútornejšia duchovná
podstata. Tak sa potom staneme ľuďmi ducha, ľuďmi citu a ľuďmi
čistej lásky. Tak sa potom staneme skutočne ľudskými bytosťami,
ku ktorým sa nikto z nás nemôže počítať až dovtedy, kým
nezačne načúvať impulzom vlastného ducha a riadiť sa nimi.
A
ukážme si teraz ešte jeden príklad veľkosti citu a malosti
rozumu. Bude ním umenie. Konkrétne hudba. Trebárs hudba Vivaldiho,
Bacha, alebo Mozarta. Ide o hudbu nadčasovú, v každej dobe
nádhernú a dá sa povedať večnú.
Prečo
je to tak? Pretože v umení, a zvlášť v hudbe je dominantný cit.
Pretože hudba je niečím, čo oslovuje najmä náš cit. A nádherná
a ušľachtilá hudba vzniká tak, že sa jej autori pri jej
komponovaní nalaďovali práve cez svoje cítenie smerom nahor, kde
vo svojej inšpirácii zachytávali tóny vyšších sfér.
Zachytávali sférickú hudbu ducha, znejúcu vo výšinách, ktorú
potom zhmotnili a zmaterializovali do notovej partitúry.
No
a takáto hudba, prijatá prostredníctvom citu potom automaticky
pôsobí práve na city poslucháčov, a teda na ich ducha.
Rozochvieva v nich čosi krásneho, povznášajúceho a dáva im
precítiť a prežiť nádheru vysokých úrovní univerza, ktoré
ich svojou nádherou volajú k sebe.
A
pretože duch je večný, prepožičiava hudbe aj prvok večnosti. A
preto dobrá hudba nezostarne ani o sto, ani o päťsto, alebo tisíc
rokov.
Ak
túto skutočnosť porovnáme trebárs s čisto racionálne rozumovým
výrobkom, akým je automobil, jeho životnosť je podstatne nižšia.
Úplne nové auto je po desiatich rokoch ojazdené a po tridsiatich
rokoch ide do šrotu. Ide totiž len o rozumovo materiálny výrobok.
A pretože matéria nemá v sebe prvok večnosti ducha, smeruje
rýchlo k úpadku a zániku, ktorý má vo svojej podstate
zakódovaný.
A
preto racionalistický výrobok z kovu, plechov, skla a plastov, akým
je auto, má oveľa nižšiu životnosť ako hudba, napísaná
prostým perom na papier, ktorá však v sebe nesie prvok večnosti
ducha a preto je aktuálna a svieža aj o tisíc rokov.
Samozrejme,
môže byť aj hudba padlá, nízka a neušľachtilá. A to vtedy,
keď je inšpirácia jej autora strhnutá nadol jeho vlastnou
rozumovosťou, jeho inklinovaním k nízkym pudom a jeho nízkym
chcením a nízkymi hodnotami. Toto všetko strhuje osobnosť autora
hudby nadol a on vo svojom citovom zakalení čerpá prostredníctvom
svojej tvorivej inšpirácie z nízkych sfér univerza.
Na
základe spomenutých dvoch príkladov, čiže na základe lásky a
umenia môžeme teda vidieť, akú vysokú hodnotu má všetko to, čo
je predchnuté ušľachtilým citom. Ušľachtilým citom, pretože
len ušľachtilé city sú prejavom našej najvnútornejšej
duchovnej podstaty. A keď jej impulzy vložíme do čohokoľvek, či
už do lásky, alebo do hudby, či kdekoľvek inde, vždy vznikne
niečo krásne, ušľachtilé, povznášajúce a večné.
Ak
ale dopustíme zakalenie svojho ušľachtilého cítenia tým, že
kladieme príliš veľký dôraz na rozumovú zložku svojej
osobnosti, alebo tým, že podliehame pudom, alebo tým, že naše
chcenie nie je dobré, znečisťujeme svoje cítenie tak, že jeho
vonkajšie prejavy sú potom už len málo ušľachtilé a sú len
karikatúrou toho, aké by všetko malo a mohlo byť.
Usilujme
sa preto, aby bol celý náš vnútorný život ušľachtilý a aby z
nás na základe toho mohla prúdiť smerom zvnútra navonok iba
pôvodná ušľachtilosť a vznešenosť nášho ducha, prejavujúca
sa trebárs v pravej láske, alebo v pravom umení, ako aj vo
všetkých ostatných veciach. Lebo absolútne všetkým veciam je
schopný dať náš duch svojou ušľachtilosťou oveľa vyšší
rozmer, než je tomu v dnešnej dobe.
Lebo
žiaľ, tisíce vecí, vychádzajúcich z ľudí a vznikajúcich ich
rukami, nesú smutnú vonkajšiu pečať znečistenia citovej
schopnosti ich ducha. A to predovšetkým preto, že ľudia nedbajú
o čistou a ušľachtilosť vlastného vnútorného života, že
podliehajú pudom a že ich chcenie nie je vždy bezpodmienečne iba
dobré.
http://kusvetlu.blog.cz/
v spolupráci s M.Š.
Komentáre