S
nezvratnosťou zániku hmotného sveta, v ktorom žijeme, je
neoddeliteľne spojená nezvratnosť posledného súdu. Približuje
sa doba, ktorá rozdelí ostrou deliacou čiarou všetkých ľudí na
dve skupiny. Na tých, čo z vlastnej vôle zostanú podrobení
rozkladu hmoty, aby v nej nakoniec zanikli a na tých, čo sa naopak
dokážu včas povzniesť z hmotnosti do kráľovstva nebeského.
A
povzniesť sa tam dokážu preto, lebo boli schopní splniť určité
kritériá. Tých kritérií je viac, ale my si teraz povedzme len o
tých najdôležitejších. Vnútorný, ako i vonkajší postoj k nim
bude totiž pri poslednom súde znamenať pre jedných povznesenie do
večnej ríše ducha, zatiaľ čo pre druhých večnú záhubu v
nevyhnutnom rozklade všetkého hmotného.
Tieto
najdôležitejšie kritériá boli jasne, proste, jednoducho a úderne
pomenované v evanjeliách. Tu je ich voľne tlmočená a mierne
zmodernizovaná podoba:
V
tých dňoch zhromaždia anjeli veľké zástupy do blízkosti súdnej
stolice Pánovej. Jedni budú stáť po jej ľavici, zatiaľ čo
druhí po jej pravici. A potom sa ozve mocný hlas ku všetkým, čo
stoja po pravici súdnej stolice Pána:
„Poďte
ku mne, blahoslavení? Lebo bol som hladný a dali ste mi jesť! Bol
som smädný a dali ste mi piť! Bol som bez šiat a zaodeli ste ma!
Bol som chorý a navštívili ste ma! Bol som u vás zamestnaný a
dali ste mi spravodlivú mzdu! Bol som v núdzi a pomohli ste mi! Bol
som slabý a ochránili ste ma!“
A
oni sa ho spýtajú: „Pane, ale kedyže sme ťa videli hladného a
dali sme ti jesť? Kedyže sme ťa videli smädného a dali sme ti
piť? Kedyže si bol bez šiat a zaodeli sme ťa? Kedyže si bol
chorý a navštívili sme ťa? Kedyže si bol ty u nás zamestnaný a
dali sme ti spravodlivú mzdu? Kedyže si bol v núdzi a pomohli sme
ti? Kedyže si bol slabý a ochránili sme ťa?“
A
on im odpovie: „Veru hovorím vám, čo ste urobili hoci len
jedinému z mojich najmenších, mne ste urobili!“ A odídu títo
do večnej radosti kráľovstva nebeského.
A
potom zaznie mocný hlas ku všetkým, ktorí budú stáť po ľavici
súdnej stolice Pánovej: „Odstúpte odo mňa zlorečení, lebo bol
som hladný a nedali ste mi jesť! Bol som smädný a nedali ste mi
piť! Bol som bez šiat a nezaodeli ste ma! Bol som chorý a
nenavštívili ste ma! Bol som u vás zamestnaný a nedali ste mi
spravodlivú mzdu! Bol som v núdzi a nepomohli ste mi! Bol som slabý
a neochránili ste ma!“
A
ani sa ho s hrôzou spýtajú: „Pane, ale kedyže sme ťa my videli
hladného a nedali sme ti jesť? Kedyže sme ťa videli smädného a
nedali sme ti piť? Kedyže si bol bez šiat a nezaodeli sme ťa?
Kedyže si bol chorý a nenavštívili sme ťa? Kedyže si bol ty u
nás zamestnaný a nedali sme ti spravodlivú mzdu? Kedyže si bol v
núdzi a nepomohli sme ti? Kedyže si bol slabý a neochránili sme
ťa?
A
on im odpovie: „Veru hovorím vám, čo ste neurobili hoci len
jedinému z mojich najmenších, mne ste neurobili!“ A odídu títo
do hrôzy večného zatratenia.
Toľko
teda slová, jednoznačne hovoriace o tom, čo bude zo všetkých
kritérií posledného súdu to najdôležitejšie. Bude to úcta,
láska, spravodlivosť, ohľaduplnosť a dobro, ktoré sme boli vo
svojom živote schopní prejavovať voči svojim blížnym.
Vo
svetle týchto slov vyznievajú kontraproduktívne všetky spory
medzi jednotlivými náboženstvami, alebo rôznymi denomináciami.
Pri poslednom súde sa nás totiž nikto nebude pýtať na naše
náboženstvo. Táto otázka sa ukáže ako bezpredmetná. V súde
bude rozhodovať jedine miera našej lásky, úcty, ohľaduplnosti a
dobra, ktoré sme boli schopní preukázať našim blížnym. Toto
bude to najpodstatnejšie a najrozhodujúcejšie!
Mnohí
v súčasnosti hovoria, že náboženstvo je niečím, čo je
odtrhnuté od reálneho života. Ale to je obrovský omyl a zásadné
nepochopenie, pretože náboženstvo je v skutočnosti život sám!
Pretože pravá podstata náboženstva spočíva jedine v kvalite
našich vzťahov k ľuďom okolo nás! Jedine na tomto všetko stojí
a padá! To je jediné pravé náboženstvo! To je jediná a pravá
cesta k Bohu! Lebo cesta rozvíjania lásky k Najvyššiemu vedie
cestou rozvíjania lásky k našim blížnym.
Ak
teda trebárs niekto hovorí o džiháde, čiže o takzvanej „svätej
vojne“ a chce vraždiť svojich blížnych, takýto človek je pri
všetkom svojom náboženskom fanatizme na míle vzdialený od
jediného a pravého náboženstva, postaveného na úcte, láske,
spravodlivosti a ohľaduplnosti voči ostatným.
A
ak zase niekto iný hovorí o hodnotách slobody, demokracie a
ľudských práv, ale popri tom bombarduje a rozvracia iné krajiny,
popri tom zotročuje iných ľudí, iné národy a parazituje na
nich, ak iných zneužíva ako lacnú pracovnú silu, vyvyšuje sa
nad nich a arogantne ich kŕmi druhoradými potravinami, v takomto
človeku a v takýchto ľuďoch niet žiadnych skutočných hodnôt.
Chýba im totiž základná hodnota najelementárnejšej ľudskosti,
prejavujúca sa úctou, láskou, spravodlivosťou a ohľaduplnosťou
voči ostatným. V takýchto ľuďoch je len lož, faloš,
pokrytectvo a bezohľadná vypočítavosť.
Každý
z nás, žijúcich vo fyzickom tele musí počítať so smrťou.
Každá bytosť, žijúca vo stvorení, či už v jeho hrubohmotnej
časti, ako aj v jeho časti jemnohmotnej, kam odchádzame ako duše
po odumretí fyzického tela, každá takáto bytosť musí počítať
so zánikom hmoty. S nevyhnutným zrútením hmotného sveta, ktorý
raz vznikol a raz musí zaniknúť, pretože je jednoducho hmotný. A
iba na nás samotných záleží, v akom stave našej osobnej
duševnej zrelosti nás zastihne nezvratný proces zrútenia a zániku
všetkého, čo je hmotné.
Iba
na nás samotných záleží, či nás zastihne v plnom rozvinutí
našej lásky, úcty, spravodlivosti a ohľaduplnosti, ktorú sme
schopní preukazovať voči našim blížnym, na základe čoho
budeme môcť byť povznesení z hmoty do večnosti kráľovstva
nebeského.
Alebo
naopak, nás tento nevyhnutný proces zániku všetkého hmotného
zastihne vo fatálnom nedostatku našej lásky, úcty, spravodlivosti
a ohľaduplnosti voči iným, na základe čoho naša osobnosť ako
duchovne nezrelá, zostane zviazaná s hmotou a pôjde spolu s ňou
do nevyhnutného rozkladu všetkého hmotného.
http://kusvetlu.blog.cz/
v spolupráci s M.Š.
Komentáre