Svet,
a najmä mladí ľudia sa začali intenzívne zaujímať o ekologickú
problematiku. Riešiť tento problém je naozaj dôležité, pretože
miera ničenia prírody, vody, vzduchu i pôdy na našej planéte je
obrovská. A to až taká, že skutočne stojíme pred ekologickým
kolapsom, ktorého signály sú neprehliadnuteľné. Sú nimi suchá,
neúroda, ničivé povodne, prívalové dažde, prudké otepľovanie,
ozónová diera, roztápanie ľadovcov, a tak ďalej, a tak ďalej.
To
sú fakty a je naozaj najvyšší čas, aby sa náš prístup k
prírode výrazne zmenil. Je preto určite správne, ak sa začnú
vysádzať stromy, ak začneme cestovať verejnou dopravou, ak sa
budeme snažiť znižovať emisie, ak budeme jesť menej mäsa, ak
nebudeme používať igelitové tašky a ak budeme robiť ešte veľa
iných, k prírode šetrných vecí.
To
všetko je dobré, ale žiaľ nedostatočné! A nedostatočné je to
preto, lebo ľudia tak, ako takmer vo všetkom, nechcú ísť až ku
koreňu problému. Nechcú poznať jeho hlboké, skryté príčiny.
Nechcú si uvedomiť, že hroziaci kolaps prírody je len
nevyhnutných dôsledkom týchto nepoznaných príčin. Že všetkými,
vyššie spomínanými opatreniami na ochranu prírody budeme síce
do určitej miery eliminovať vonkajšie dôsledky, ale nie príčiny
toho, čo ich spôsobuje. A z týchto skrytých a neriešených
príčin budú potom opäť vyrastať najrozmanitejšie nové neblahé
dôsledky, pretože ľudia vo svojom boji za záchranu planéty boli
povrchní a neochotní spoznať najhlbšiu, skrytú príčinnosť
tohto stavu.
Jediný
správny spôsob boja za záchranu prírody je boj na dvoch frontoch.
A síce boj proti všetkým vonkajším a viditeľným dôsledkom
tohto problému tak, ako to iniciujú aktivisti na svojich
ekologických protestoch. Ale zároveň aj boj proti skrytým
vnútorným príčinám, z ktorých tieto vonkajšie dôsledky
vznikli.
No
a my sa teraz skúsme detailnejšie pozrieť práve na nepoznané,
skryté, skutočné príčiny.
Keď
nahliadneme do histórie zistíme, že ľudia, i v rámci európskeho
priestoru, žili oveľa duchovnejšie. Že duchovno malo v ich
životoch oveľa väčšie miesto. I keď samozrejme existuje veľa
zlého a nesprávneho, čo by sa dalo vytknúť ľuďom minulých
dôb.
No
a táto, pomerne silná spojitosť obyvateľstva s duchovným
rozmerom bytia, trvala až do obdobia technickej revolúcie. Dovtedy
boli vodstvo i vzduch čisté, a naša planéta nemala nijaké
ekologické problémy.
Všetko
sa však začalo rapídne meniť práve príchodom technickej
revolúcie a naštartovaním technického pokroku. Ten mal okrem
iného za následok, že v ľuďoch začala čoraz intenzívnejšie
vzrastať dôvera vo vlastný rozum, ktorý prinášal nové,
neuveriteľné technické vymoženosti. Prílišná dôvera v ľudské
rozumové schopnosti však začala postupne odsúvať bokom duchovný
rozmer bytia, na základe čoho sa čoraz viacej rozmáhal
materializmus a ateizmus.
Základným
princípom duchovnosti je láska a úcta k človeku i k stvoreniu, so
smerovaním k večnému, duchovnému bytiu.
Základným
princípom ateistického materializmu je princíp osobného
prospechu, so snahou po konzumnom užívaní si.
Základným
princípom ducha je teda láska ku všetkým a ku všetkému, zatiaľ
čo základným princípom racionalistického materializmu je
predovšetkým láska k sebe samému, prejavujúca sa snahou o
dosahovanie osobného profitu.
Do
obdobia príchodu priemyselnej revolúcie duchovnosť aspoň do
určitej miery tlmila najnižšie, sebecké sklony a pudy človeka.
Avšak presunutím absolútnej dôvery na rozum a odsunutím
duchovnosti do ríše rozprávok zrazu padli všetky mantinely a
všetky obmedzenia. Ľudia sa stali už len bezohľadnými
materialistickými živočíchmi, túžiacimi mať stále viac.
Človek
duchovný vidí hlavný cieľ bytia v dosiahnutí večnej duchovnej
ríše, nachádzajúci sa mimo zeme, zatiaľ čo materialista vidí
svoj hlavný cieľ v užívaní si matérie a v konzumnom raji priamo
na zemi. A v sebeckom naplňovaní svojej vízie neváha všetko
okolo seba zmeniť v ruiny. Veď podľa jeho názoru má len jeden
život, a preto z neho musí vyžmýkať, čo sa len dá.
Zjednodušene
povedané, kým bolo ľudstvo korigované princípom duchovnosti,
žilo v ekologickej rovnováhe. Keď však odsunulo bokom princíp
duchovnosti, stalo sa racionálne materialistické, a vo svojej
bezohľadnej túžbe mať stále viac, začalo bezbreho drancovať a
ničiť prírodné zdroje našej planéty, až to napokon dospelo do
štádia, v ktorom sa nachádzame dnes.
Príčinou
súčasného stavu je teda vyvýšenie hodnoty racionality rozumu,
nad hodnoty ducha. To privodilo konzumný materializmus súčasného
typu, ktorým žije západný svet, a ktorý sa ako zhubná choroba
šíri do všetkých častí našej planéty. Ide však o proces,
prostredníctvom ktorého duchovne mŕtva civilizácia smeruje k
vlastnému sebazničeniu.
Žijeme
totiž vo stvorení, ktoré je duchovné a jeho účelom je poskytnúť
ľudským bytostiam, v ňom žijúcim, priestor pre ich duchovný
vzostup k čoraz k čoraz väčšej zrelosti a dokonalosti. Kto však
z tohto hlavného účelu stvorenia akýmkoľvek spôsobom vybočí,
trebárs vo forme prehnaného uctievania rozumu, materializmu,
ateizmu a prázdneho, konzumného spôsobu života, stáva sa
duchovne mŕtvym. A preto sa celkom logicky stáva jeho ďalšie
zotrvávanie vo stvorení neopodstatnené. Preto, hnaný zákonmi
univerza, speje k sebazničeniu, ako to môžeme vidieť na príklade
súčasného ľudstva, v jeho fatálnej strate duchovnosti.
Ľudia
si však už začínajú uvedomovať tieto skutočnosti. Začínajú
vnímať, že ich vskutku čaká ekologický kolaps a sebazničenie.
A preto začínajú podnikať kroky k tomu, aby ekologický kolaps
odvrátili, čo je chvályhodné a žiadúce.
Ale
to je málo, pretože ide iba o odstraňovanie tých najvypuklejších
dôsledkov, ktoré má svedomí skrytá, kľúčová vnútorná
príčina. A ňou je katastrofálna strata duchovnosti ľudstva,
ktorou si samo sebe vykopalo vlastný hrob. A do tohto hrobu ho zrazí
buď ekologický kolaps, alebo niečo úplne iné, pretože to, čo
je duchovne mŕtve patrí do hrobu.
Ak
sa teda vrátime k súčasným ekologickým protestom, sú oprávnené
a rozhodne treba zmeniť náš vzťah k prírode. Avšak naša
doterajšia bezohľadnosť voči prírode je len dôsledkom skutočnej
príčiny, ktorou je pýcha rozumu! Ktorou je pyšné vyvýšenie
rozumového racionalizmu nad hodnoty ducha, na základe čoho vznikol
sebecký materializmus, ateizmus a konzumné užívanie si.
A
práve na týchto princípoch stojí, týmto princípom verí a v
súlade s týmito princípmi žije väčšina tých, ktorí sa
zúčastňujú ekologických protestov. Uctievanie týchto princípov
dohnalo svet do dnešného stavu, avšak ľuďmi, ktorí ich
uctievajú, sú aj samotní protestujúci. V tom spočíva veľká
faloš a farizejstvo! Nie je predsa možné stáť vo svojom vlastnom
živote na deštrukčných princípoch, a keď tieto princípy
privolajú deštrukciu, budeme proti nej protestovať a budeme sa
snažiť odvrátiť jej dôsledky. Ale svojej vlastnej deštruktívnej
filozofie života, ktorá to ma všetko na svedomí, sa nevzdáme!
Milí
protestujúci aktivisti! Len ten, kto sa stane duchovne živým,
dokáže pomôcť nášmu svetu! Bojujme za ochranu prírody, ale
zároveň sa zrieknime deštruktívneho princípu nadradenia hodnôt
rozumu nad hodnoty ducha! Zrieknime sa materializmu, ateizmu a
konzumného spôsobu života, ako základného zmyslu a jediného
vrcholu nášho bytia, pretože len tak bude môcť byť náš boj
pravý a úprimný!
Lebo
len odstraňovaním vonkajších dôsledkov, bez odstránenia
skutočnej príčiny v podstate nič nedosiahneme. Lebo to, čo je
samo v sebe duchovne mŕtve, nemôže dospieť k ničomu inému, ako
k záhube! K záhube prírody, k záhube planéty, alebo k záhube
ľudstva!
Len
to, čo je živé, to jest duchovne živé, má schopnosť všetko
okolo seba smerovať k životu! Len to je schopné privodiť rozkvet!
Rozkvet ľudstva, rozkvet prírody i rozkvet planéty!
Záchrana
našej planéty pred ekologickým kolapsom stojí teda na dvoch
pilieroch. Na vonkajších opatreniach a na vnútornom, duchovnom
oživení jednotlivca, spoločnosti i civilizácie. Lebo duchovne
mŕtva civilizácia nemôže nič zachrániť! Ani prírodu, ani
svoju planétu, ani samu seba!
Sú
však ľudia, zúčastňujúci sa na ekologických protestoch ľuďmi
duchovnými? Alebo sú len racionalistickými materialistami, čiže
ľuďmi, stojacimi práve na tej platforme, ktorá má ekologický
kolaps na svedomí? Ako je na tom známa aktivistka Gréta Thunberg?
Opiera sa o duchovné princípy, alebo je len ateistkou a
materialistkou?
Náš
svet sa môže zachrániť len tak, že sa duchovne obrodí! Inak ho
čaká záhuba! Ekologická, alebo nejaká iná!
Mladí
protestujúci ľudia by sa preto mali predovšetkým postaviť práve
proti zhubnému uctievaniu racionalizmu, materializmu a ateizmu,
ktoré moderná civilizácia postavila nad hodnoty ducha! To je
príčina, z ktorej vyrastajú všetky jedovaté výhonky!
Mladí
ľudia sú však žiaľ, zatiaľ len deťmi materializmu, ktoré si
chcú zachrániť svoj racionálne materialistický svet, čo však
bez komplexného, duchovno materiálneho snaženia nie je možné.
http://kusvetlu.blog.cz/
v spolupráci s M.Š.
Komentáre