Tým
omylom je vnímanie kríža a pohľad naň. Existujú totiž dva
druhy krížov, o ktorých budeme hovoriť. A to kríž rovnoramenný
a kríž kresťanský, s predĺženým zvislým ramenom.
Symbol
rovnoramenného kríža môžeme nájsť v rôznych civilizáciách
dávno pred kresťanstvom. To znamená, že už v dávnych dobrách
bola vnímavými ľuďmi zachytená vznešená symbolika
rovnoramenného kríža, ktorá je nadčasovým vyjadrením základnej
Pravdy bytia.
Ide
o symbol Pravdy Božej, vyjadrenej vzájomným priesečníkom dvoch
rovnakých ramien. Ramena zvislého a ramena vodorovného, ktoré
symbolizujú dva základné princípy bytia: princíp lásky a
princíp spravodlivosti. Tieto dva princípy vytvárajú vo vzájomnej
súčinnosti dokonalú harmóniu.
Vo
vzťahu k ľuďom tieto skutočnosti celkom prakticky znamenajú, že
ak chceme vo svojom živote dosiahnuť harmónie, musíme v ňom
rovnovážne uplatňovať ako princíp lásky, tak i princíp
spravodlivosti. Názorne si to môžeme ukázať trebárs v
manželstve, pretože harmonické manželstvo má byť pôdou, z
ktorej má vyrastať harmonicky rozvinutá mladá generácia. Pôdu
harmónie má vytvárať muž a žena. Muž by mal vo vzťahu k deťom
reprezentovať princíp spravodlivej prísnosti, zatiaľ čo žena
princíp ochraniteľskej lásky. Ak tak naozaj činia, v súhrne sa
deťom dostáva presne takého harmonického prostredia, aké k
svojmu vývoju potrebujú.
Takýmto,
celkom reálnym a praktickým spôsobom sa odráža základná Pravda
bytia do stvorenia. A jej odraz, v podobe rovnoramenného kríža
harmonického spolupôsobenia dvoch základných princípov Lásky a
Spravodlivosti, môžeme nájsť okolo seba aj v rôznych iných
podobách.
Hovorí
sa, že dych je život. A preto sa aj náš vlastný dych zachvieva v
symbolike rovnoramenného kríža Pravdy. A to v harmonickom
priesečníku výdychu a nádychu.
Symboliku
rovnoramenného kríža môžeme nájsť aj harmonickom priesečníku
aktivity a odpočinku, čo celkom prakticky znamená, že ak túto
harmóniu z nejakých dôvodov dlhodobo porušujeme, trebárs formou
workholizmu, vybočujeme z Pravdy bytia, a to môže mať veľmi
neblahé dôsledky na náš zdravotný stav.
A
rovnoramenný kríž Pravdy je vtlačený aj do takého elementárneho
prírodného diania, akým je striedanie dňa a noci, alebo
striedanie prílivu a odlivu.
Avšak
v znamení rovnoramenného kríža Pravdy je napísaná aj samotná
Biblia. Starý Zákon predstavuje princíp Spravodlivosti a Nový
Zákon princíp Lásky.
Ak
sa hlbšie pozrieme na samotný rovnoramenný kríž, princíp
Spravodlivosti v ňom zastupuje zvislé rameno. Zvislé rameno, ako
meč! Ako výkričník za vetou! Zvislé rameno, ako spravodlivá
prísnosť! Ako spravodlivý úder biča, ktorý vyháňa
priekupníkov z chrámového nádvoria.
Horizontálne
rameno predstavuje Lásku, ktorá akoby prečiarkovala, a tým do
určitej miery negovala drsnú prísnosť Spravodlivosti. Lásku
ochraňujúcu a pomáhajúcu. Lásku dávajúcu a mysliacu na iných
viac, ako na seba.
Takéto
je základné posolstvo rovnoramenného kríža vo vzťahu ku všetkým
vedomým bytostiam, žijúcim vo stvorení, ktoré sa majú snažiť
žiť v súlade s jeho princípom, aby vytvárali harmóniu.
Keď
kedysi Kristus hovoril, aby sme zobrali kríž a nasledovali ho, tak
hovoril práve o rovnoramennom kríži. O kríži harmónie nosných
princípov Lásky a Spravodlivosti. Tie máme vedome prevziať do
štruktúry svojej osobnosti a nasledovať ich. Nasledovať ich, čiže
riadiť sa nimi v každodennom živote, pretože len v tom spočíva
záruka tvorby harmónie.
A
práve v znamení rovnoramenného kríža prišiel na zem samotný
Kristus, aby starozákonnú, drsnú prísnosť Spravodlivosti,
zjemnil novým Zákonom Lásky. Lásky k blížnemu, ako k sebe
samému.
Kresťanský
kríž s predĺženým zvislým ramenom však symbolizuje niečo
úplne iné. Symbolizuje utrpenie, bolesť a smrť, pretože na
takomto kríži popravovali v rímskej ríši najťažších
zločincov. A na takomto kríži popravil židovský národ Božieho
Syna, ktorý prichádzal v znamení rovnoramenného kríža Pravdy a
prinášal ľuďom poznanie jeho horizontálneho princípu Lásky.
Ježiš
prichádzal k najvyspelejšej časti ľudstva, k židovskému národu,
aby jemu, a prostredníctvom neho celému svetu, ukázal vo svojom
učení cestu k spáse, ktorú ľudia stratili. Prichádzal zachrániť
a spasiť poblúdený svet, smerujúci do záhuby. Prichádzal nám
vo svojom učení ukázať, ako máme správne žiť. Ako máme
správne myslieť a jednať, aby sme žili v harmónii a smerovali k
spáse.
Žiaľ,
čisto rozumové uchopenie starozákonných spisov, a tiež mnohé
ľudské nedostatky, chyby a necnosti, vychýlili duchovnú elitu
židovského národa natoľko od Pravdy, že nebola schopná spoznať
Ježiša, prichádzajúceho z Pravdy. Nebola schopná rozpoznať
veľkosť jeho Slova, pretože to, čo hlásal, sa často nezhodovalo
s ich vlastnými výkladmi. A preto, opantaní temnotou a rozumovou
ješitnosťou, sa nenávistne obrátili proti nemu. Usilovali o jeho
elimináciu a nakoniec ho zavraždili, v snahe umlčať jeho osobu i
jeho učenie. Preto ho pribili na kríž!
Otec
nebeský však neposlal na zem svojho Syna, aby mu ho tu zavraždili!
Poslal ho k nám so svojim Posolstvom Lásky, aby nám ukázal, ako
máme správne uvažovať a jednať. Aby nám ukázal jedinú pravú
cestu k spáse, ktorú ľudia, upadnuvší do temnoty vlastných
chýb, necností a rozumovej domýšľavosti stratili. A svojou
stratou pravej cesty k Svetlu sa odvrátili od Stvoriteľa. Opätovne
sa pomeriť s Vládcom všehomíra však bolo možné len tým, že
im jeho Syn ukáže pravú cestu k nemu a oni ju budú nasledovať. A
preto jedine v nasledovaní Slova Syna Božieho spočíva spása.
Jeho
vražda na kríži nebola spásou, pretože cesta k Stvoriteľovi a
cesta k zmiereniu sa s ním nemôže predsa viesť cez vraždu. Cesta
k Stvoriteľovi vedie jedine cez plnenie jeho Vôle, ľudstvu
ukázanej v Ježišovom Slove.
Vražda
Krista na krížili bola snahou o elimináciu pravej cesty spásy!
Bola vzburou proti Stvoriteľovi a jeho Poslovi!
Lebo
cesta k spáse je len cestou harmónie! Cestou harmonického
spolupôsobenia Spravodlivosti a Lásky, uplatňovanej v každodennom
živote. Len v tom spočíva zmierenie človeka so svojim
Stvoriteľom.
Cesta
k spáse teda nespočíva vo vražde Božieho Syna na kríži, ktorú
ľudstvo vo svojom poblúdení vníma ako akt zmiernej obety. Táto
vražda nikoho s nikým nezmierila, ale naopak, iba prehĺbila
priepasť medzi človekom a Stvoriteľom, pretože zmieriť nás s
Pánom môže len náš život v láske a spravodlivosti, ktorý nás
povedie do kráľovstva nebeského, nachádzajúceho sa v Pánovej
blízkosti. Mylné uctievanie vraždy ako aktu spásy a zmiernej
obety so Stvoriteľom nás tam neprivedie, pretože je to len
pomýlená ľudská predstava.
Ak
vzájomne porovnáme rovnoramenný kríž, v znamení ktorého
prišiel Kristus, s kresťanským krížom utrpenia, zrady a vzbury
proti Stvoriteľovi zistíme, že od rovnoramenného kríža sa líši
predĺžením zvislého ramena Spravodlivosti.
A
toto predĺžené rameno spravodlivosti symbolizuje vo vzťahu k
ľudstvu, ktoré zavraždilo Božieho Posla Lásky, zvýšenú mieru
prísnosti Spravodlivosti. A táto zvýšená miera prísnosti
Spravodlivosti za obludný čin vraždy visí nad ľudstvom, ako jeho
vina. Ako ťažká karma, a my sa ku nej môžeme postaviť dvojakým
spôsobom.
A
síce tým, že budeme hľadať zmierenie so svojim Stvoriteľom
prostredníctvom nášho života, žitého v duchu vzájomnej
harmónie princov Lásky a Spravodlivosti, čím budme spieť k
spáse.
Alebo
budeme, poplatní skriveným ľudským výkladom, naďalej považovať
vraždu na kríži za akt zmiernej obety a plán spásy, čím ale
sami seba vystavíme zvýšenej miere pôsobenia drsnej, prísnej a
neoblomnej Spravodlivosti Pána, pretože sme temnými ľuďmi
spôsobenú vraždu nevinného pripisovali Stvoriteľovi, ako jeho
zámer a plánovaný akt spásy.
Vy
nešťastní! Len medzi vami, ľuďmi, sa plánujú vraždy za účelom
dosiahnutia niečoho! Len vy ste s niečím takým zvráteným
schopní kalkulovať vo svojich plánoch! Nikdy však nie váš Pán
a najvznešenejší Boh, ktorého chcete silou mocou znížiť k
obrazu svojej vlastnej úbohosti!
http://kusvetlu.blog.cz/
v spolupráci s M.Š.
Komentáre