Aby
sme pozemsky prežili, musíme si šesť dní v týždni plniť svoje
mnohé pozemské povinnosti, či už v práci, alebo doma. Aby sme
duchovne prežili, musíme si v deň sviatočný plniť svoje
základné duchovné povinnosti.
Ak
sa raz nejakých dôvodov rozhodneme neplniť si svoje pozemské
povinnosti, nemusíme síce hneď zomrieť, ale rozhodne sa celkom
určite postupne dostaneme na okraj spoločnosti a budeme živoriť.
Ak sa rozhodneme neplniť si a ignorovať svoje duchovné
povinnosti, v hierarchii univerza, ktoré je duchovné, zostúpime na
najspodnejšie priečky a staneme sa duchovne mŕtvi, čo bude v
postupnej následnosti viesť k definitívnemu a absolútnemu zániku
našej osobnosti.
Pozemský
človek, ako bytosť materiálne duchovná, si teda musí nevyhnutne
plniť aj svoje pozemské, aj svoje duchovné povinnosti, ak chce
prežiť naozaj plnohodnotný život a nechce len živoriť. Ale
pretože väčšina ľudí našej planéty fatálnym spôsobom
zanedbáva povinnosti, vzťahujúce sa k ich vlastnej duchovnej
podstate, žijú životy výrazne znehodnotené, i keď oni sami si
to nemyslia. Chýba im totiž jeden rozmer bytia a preto žijú asi
tak, ako keď niekomu chýba jedna ruka, alebo noha.
Ako
teda vidieť, nie len plnenie pozemských povinností je dôležité.
Rovnako dôležité je i plnenie povinností duchovných, a to presne
v zmysle slov: „Dajte cisárovi, čo je cisárovo a Bohu, čo je
Božie“. Čiže v našom prípade: dajte hmote, čo prináleží
hmote a dajte aj duchu, čo prináleží duchu. No a my sa teraz
podrobnejšie pozrime na práve tie naše duchovné povinnosti,
ktoré súvisia s dňom sviatočným.
Takmer
všetci veriaci sú presvedčení, že ide hlavne o nedeľnú
návštevu chrámu. U nás sú to prevažne chrámy kresťanské, a k
jedným z vrcholných momentov kresťanských pobožností patrí
čítanie z evanjelií a po ňom kázeň. V kázni kňaz podrobne
vyloží, vysvetlí a v rámci súčasných reálií objasní, čo sa
čítalo v evanjeliách. Evanjeliá a kázeň sú teda tým, čo má
vedomie veriacich duchovne posúvať nahor. A to tak, že majú v
prvom rade premýšľať o tom, čo bolo povedané. No a potom
samozrejme sa to majú snažiť uplatniť aj vo svojom každodennom
živote. Pri tejto schéme sa vychádza z názoru, že kňaz je na
základe svojho teologického štúdia najkompetentnejšou osobou k
tomu, aby všetko takzvaným laikom správne vysvetlil.
Avšak
práve v tomto bode dochádza k zásadnému neplneniu duchovných
povinností zo strany veriacich, za čo nesú vinu obe strany. Nesie
za to vinu kňaz i veriaci. Má to byť totiž úplne inak, ak to má
byť správne.
Ako?
Ľudia
si musia konečne uvedomiť, že to, o čom káže kňaz v kázni na
základe čítania z evanjelií, je vždy iba jeho osobný pohľad na
vec. Že ide čisto o jeho individuálne videnie veci. Že hovorí o
tom, ako to práve on osobne chápe.
Znamená
to teda, že kňaz môže ľuďom vždy sprostredkovávať len svoj
individuálny a osobný pohľad. Jedine takto to musí byť vnímané!
Ako kňazom samotným, tak i veriacimi.
Kázne
nijakého kňaza nemôžeme preto glorifikovať a prisudzovať im
väčší význam, než v skutočnosti majú. Slová kňaza nás môžu
inšpirovať, môžu nás povzbudiť, môžu nás prinútiť k
zamysleniu. Ale nikdy ich nemôžeme stavať na roveň samotných
evanjelií, pretože vždy to bude len názor človeka. Človeka
takého, ako je každý iný.
A
teraz sa dostávame k samotnému jadru veci, pretože základnou
povinnosťou každého veriaceho je urobiť si vlastný názor na to,
čo mu bolo pri návšteve chrámu predostreté v evanjeliách, alebo
celkove v Biblii. On sám musí o tom premýšľať! On sám musí
uchopiť význam povedaného svojim vlastným spôsobom!
Lebo
každý z nás je iný! Každý má iné možnosti, danosti a
predpoklady. Každý z nás musí preto tvorivo uplatniť slová
Písma vo svojom vlastnom živote a svojim vlastným spôsobom, ktorý
je výsostne individuálny. Ktorý je neopakovateľný.
Veriaci
nesmú preberať názory iných a prijímať ich za svoje bez
vlastného uvažovania! Takéto niečo nie je hodné osobnosti
človeka! Takéto niečo je trestuhodnou duchovnou nesamostatnosťou!
A
je veľmi veľkou chybou, že v cirkvách a v chrámoch nie sú ľudia
vedení k duchovnej samostatnosti. Že nie sú vedení k vlastnému
zvažovaniu, premýšľaniu, bádaniu a skúmaniu Písma. Že sú len
ako nedospelé deti neustále držaní za ručičku prostredníctvom
predkladania hotových názorov duchovných autorít, o ktorých sa
už hlbšie nepremýšľa a ktoré sa len prijímajú.
Toto
je však cesta k trvalej nesamostatnosti a nie k požadovanej
samostatnosti! Každý človek si musí sám vybudovať svoj vlastný
názor! Každý sám musí skúmať, čo práve jemu osobne Písmo
hovorí! Toto je základnou duchovnou povinnosťou každého z nás,
ktorá nemôže byť nahradená nikým iným!
Správny
kňaz a kazateľ má byť teda osobnosťou, ktorá vedie veriacich k
duchovnej samostatnosti. Osobnosťou, ktorá má pomáhať prebúdzať
v iných ich vlastnú individualitu a vlastné, individuálne osobné
poznávanie Slova Písma.
Každý
človek musí predsa stáť na vlastnom presvedčení a nie sa iba
donekonečna opierať o presvedčenie iných! Veď čo je dobré pre
jedného, nemusí byť dobré pre druhého! Ak totiž iba všetko
bezmyšlienkovite preberáme od iných, stávame sa cudzincami sami
sebe! A to nie je skutočný život, ale živorenie!
Cestu
k Výšinám musí nájsť každý sám za seba, aby mohol po nej
kráčať! V tom mu nikto nepomôže! Nijaká autorita! To je
neprenosné! On sám ju musí objaviť a po nej ísť! A objaviť ju
môže len tak, že sa zamýšľa nad vecami! Že samostatne skúma v
slovách Písma a názory iných ľudí sú mu len nápomocné!
Presne tak, ako naznačuje múdre úslovie: Ľudí počúvaj, ale
svojho rozumu sa drž!
Jedine
toto je cesta prevzatia plnej osobnej zodpovednosti, ktorá z nás
učiní zrelú, samostatnú osobnosť, kráčajúcu k Svetlu a k
Pravde. Takto sa máme stavať k pravdám ducha a toto je základná
povinnosťou každého z nás! Túto povinnosť má každý vo vzťahu
k sebe samému a časový priestor k jej naplneniu je mu poskytnutý
práve v deň sviatočný. V deň sviatočný, ktorý má byť
správne využitý k nášmu individuálnemu, osobnému duchovnému
skúmaniu, pretože jedine ono je prvým nevyhnutným krokom k nášmu
duchovnému vzostupu.
Nápomocnou
nám k tomu môže byť návšteva chrámu, nápomocnou nám k tomu
môže byť kázeň kňaza, ale to hlavné musí urobiť každý sám
za seba, pretože len tak sa môžeme stať zrelými, samostatnými
osobnosťami, aké chce mať Pán vo svojom stvorení. Jedine k tejto
méte má ľudí viesť každý správny duchovný vodca, kazateľ a
učiteľ.
http://kusvetlu.blog.cz/
v spolupráci s M.Š.
Komentáre