Základné
princípy bytia sú jednoduché. Preto sú pochopiteľné každému.
Stačí na ne logika desaťročného dieťaťa. Veľkým paradoxom
našej civilizácie je však skutočnosť, že tieto jednoduché
súvislosti nie je schopná pochopiť väčšina vzdelaných,
inteligentných, moderných a rozhľadených ľudí dnešnej doby.
Naše
univerzum je miestom ustavičného pnutia medzi dvomi protichodnými
princípmi. Medzi dobrom a zlom!
Dobro
je princíp konštruktívny, budujúci a harmonizujúci. Zlo je
princíp úpadkový, deštruktívny a všetko smerujúci k zničeniu.
Mravnosť
je možné jednoznačne priradiť ku konštruktívnemu princípu
bytia, čiže k dobru. A naopak, nemravnosť zase k deštruktívnemu
princíp bytia, čiže ku zlu.
No
a práve tu dochádza k nepochopiteľnému rozporu našej civilizácie
s najelementárnejšou logikou. Ak sa totiž chceme mať ako
jednotlivci, i ako spoločnosť dobre tak, ako to chcú absolútne
všetci ľudia bez rozdielu, nevyhnutným predpokladom dosiahnutia
tohto cieľa je preferovanie konštruktívneho princípu bytia. To
znamená princípu dobra, ku ktorému môžeme jednoznačne priradiť
aj mravnosť.
V
rozpore s tým však naopak naša civilizácia všemožne podporuje
deštruktívny princíp bytia, čiže zlo, a to práve v podobe
nemravnosti. Avšak podporovaním nemravnosti, to jest zla, nie je
možné nikdy dosiahnuť toho, aby bolo na svete naozaj lepšie.
Naopak,
je to cesta k postupnému rozkladu a deštrukcii spoločnosti, pričom
spomínaného, rozkladného princípu nemravnosti sú dnes plné
filmy, divadlá, časopisy, knihy, výtvarné diela, alebo dokonca
móda, či reklama.
Keby
sme mali hovoriť podrobne o všetkých týchto oblastiach umenia a
života a ukázať si, akým konkrétnym spôsobom sú prerastené
rozkladnou nemravnosťou, trvalo by to veľmi dlho. Pozrime sa preto
len na jednu jedinú oblasť, a síce na herecké umenie, ktoré v
podobe divadla a filmu veľmi intenzívne zasahuje do spoločenského
povedomia. Celkom konkrétne pôjde o nedávny škandál na festivale
„Divadelný svet Brno 2018“ kde vystúpil slovinský súbor s
hrou „Vaše násilie, naše násilie“.
V
tejto hre ústredná postava kresťanstva znásilňuje moslimku, čo
možno objektívne považovať za výplod chorého mozgu. A okrem
toho sa v hre nachádzali aj rôzne iné obscénnosti, na základe
ktorých padali trestné oznámenia. Pobúrenie slušných ľudí
dosiahlo až takej miery, že svojim protestom prerušili
predstavenie, čo musela priamo na mieste riešiť až polícia.
K
hre sa vyjadril aj kardinál a pražský arcibiskup Dominik Duka.
Prehlásil, že ľudia, ktorí ju prezentujú by mali byť stíhaní.
Takéto niečo si totiž podľa neho netrúfol ani nacistický režim,
ani komunistický režim, a to boli totalitné režimy.
Čo
dodať k tejto kratučkej sonde do charakteru súčasného divadla,
ale aj filmu? Snáď len toľko, že človek by si mal vedome chrániť
mravnú integritu vlastnej osobnosti a jednoducho nejsť na podobný,
deštruktívny druh divadla. Alebo, ak sa tam dostal nevedomky, má
dať demonštratívnym odchodom z predstavenia najavo svoj osobný
protest.
Ľudia
by jednoducho nemali chodiť do divadiel ako nejaké slepé stádo a
nechať sa tam kŕmiť nemravnosťou a mnohými inými, kvázi
umeleckými výplodmi chorých mozgov len preto, že režisér ma
nejaké meno, alebo preto, že jednotliví herci v hereckej branži
niečo znamenajú.
Lebo
ako hnoj nepatrí do obývačky, tak aj najrozličnejšia nízkosť,
ktorá sa dnes šíri z javísk mnohých divadiel nie je vôbec hodná
toho, aby sme si ňou špinili svoj vnútorný život a svoje
vedomie. A ešte navyše zaplatením vstupného takéto niečo aj
finančne podporovali.
No
a toto sa týka bezozvyšku aj filmov, aj výtvarného umenia, aj
literatúry, aj populárnej hudby, aj internetu, aj módy, aj
reklamy. Každý súdny človek by sa mal preto stať vo vzťahu k
týmto oblastiam umenia a života sám sebe akousi mravnostnou
políciou. Tak totiž, ako je úlohou polície chrániť spoločnosť
pred najrozličnejšími rozkladnými živlami, presne tak máme aj
my chrániť svoje vnútro pred deštruktívne rozkladným princípom
nemravnosti, ktorá na nás dnes dolieha zo všetkých strán.
Aby
sme ale vedeli, prečo je pre ľudí tak veľmi dôležité
zachovávanie mravnosti a prečo nás naopak nemravnosť tak veľmi
osobnostne ničí, pozrime sa na daný problém v jeho najhlbších
duchovných súvislostiach.
Trojjedinosť
Pána všetkých svetov sa premieta do stvorenia v podobe troch
základných princípov. V princípe lásky, v princípe
spravodlivosti a v princípe čistoty.
Avšak
čistota je v istom zmysle princípom dominantným, pretože preniká
aj princípmi lásky a spravodlivosti a prestupuje ich. Lebo láska
bez čistoty musí byť iba nízka, padlá, nemravná, až zvrhlá. A
spravodlivosť bez čistoty musí byť nevyhnutne len karikatúrou a
výsmechom skutočnej spravodlivosti. Musí byť nevyhnutne len
fraškou. Správnou a pravou je teda len čistá láska a čistá
spravodlivosť.
Princíp
čistoty je teda akýmsi všetko prenikajúcim, dominantným
princípom bytia, vyžarovaným do stvorenia ako požiadavka. Ako
požiadavka voči všetkým tvorom, ktorí smú žiť v Pánovom
stvorení.
A
práve preto je aj pre človeka, ako bytosť žijúcu vo stvorení,
tak veľmi dôležitá čistota v podobe zachovávania mravnosti.
Lebo jedine čistota dáva človeku ľudský rozmer! Lebo jedine
čistota mysle, čistota srdca, čistota cítenia, čistota vzťahov,
čistota života, čistota lásky a čistota spravodlivosti robí z
človeka človeka!
My
môžeme mať vedu, techniku, alebo blahobyt, ale ak nemáme čistotu
v podobe mravnosti, je všetko odľudštené, vyprázdnené a
zvrátené. A to preto, lebo je to vzdialené od čistoty, ako do
najvyššieho princípu vševládneho Boha, vyžarovaného ako
základná požiadavka voči všetkému jestvujúcemu vo stvorení.
Lebo
čo je človeku platné, keby aj celý svet získal, ak v ňom
samotnom niet čistoty? Zo všetkými pokladmi sveta, ale bez čistoty
duše, bez čistoty srdca a bez čistoty mysle je každý takýto
človek vyvrheľom, stojacim mimo hlavného princípu bytia v tomto
stvorení.
A
práve preto je treba čistotu v podobe mravnosti a morálky
považovať za najdôležitejší formotvorný prvok, za pomoci
ktorého je možné jediným správnym spôsobom zveľaďovať
spoločnosť, národ, alebo celú našu civilizáciu.
A
je to tiež zároveň aj cesta, ktorá nás po odchode zo Zeme
bezpečne povedie k Stvoriteľovi, pretože on sám je Čistotou.
Znamená to teda, že jedine za pomoci čistoty je možné vybudovať
čosi podobného raju na Zemi a zároveň, po našom fyzickom odchode
zo Zeme kráčať do kráľovstva nebeského.
Cesta
k výšinám nášho človečenstva, cesta k pozdvihnutiu národa,
cesta k pozdvihnutiu spoločnosti, cesta k pozdvihnutiu celej
civilizácie, cesta k raju na Zemi, ako aj cesta do kráľovstva
nebeského je cestou čistoty! Cestou čistoty v podobe zachovávania
mravnosti!
Avšak
protipólom kráľovstva Svetla a žiarivej čistoty, ku ktorému má
smerovať naše bytie je kráľovstvo temnoty. A záujmom temnoty nie
je to, aby ľudia kráčali po všetkých stránkach nahor
prostredníctvom čistoty a mravnosti. Záujmom temnoty nie je to,
aby ľudia pozdvihli prostredníctvom čistoty vlastnú spoločnosť,
vlastný národ i celú civilizáciu.
Záujmom
temnoty je, aby ľudia klesali a klesli do náručia temna a aby aj
na celej Zemi vládlo iba temno. A preto bol ušľachtilý ideál
čistoty temnom zámerne a zákerne otrávený nemravnosťou.
Nemravnosťou, ktorú je dnes vidieť všade, kde sa len pozriete.
Nemravnosťou, ktorej sú plné divadlá, filmy, knihy časopisy,
obrazy, piesne, internet, móda, reklama, alebo rozhovory. Ide o
nástroj temna, ktorého úlohou je ubíjať ľudského ducha, aby
nikdy nedorástol do veľkosti vlastného človečenstva.
Nemravnosť
je nástroj temna! Ňou sú ľudské duše zámerne odrezané od
Stvoriteľa, pretože jeho najvyšším princípom je práve čistota.
Väčšina
ľudí však o tomto veľkom boji doslova na život a smrť nič
netuší, a preto, kvôli svojej povrchnosti, naivne podlieha
nemravnosti. Prostredníctvom stoviek nemravných podnetov,
každodenne zovšadiaľ doliehajúcich, si ľudia zaťažujú svoju
dušu nemravnosťou a tým sú strhávaní do náručia temna. Do
náručia temna, kde bude dokonaný absolútny rozklad ich osobnosti,
ktorý bol zahájený ich ľahkomyseľným prijímaním rozkladného
princípu nemravnosti. Temnota nakoniec pevne zovrie takéhoto
človeka a absolútne ho zničí tak, že celkom vymaže jeho
osobnosť a jeho vedomé ja. Toto je konečným cieľom temnoty a
zla! A žiaľ, úspešne sa ho darí dosahovať práve
prostredníctvom rozkladného jedu nemravnosti.
Snažme
sa preto zo všetkých síl udržiavať svoje vnútro čisté! Snažme
sa udržiavať čistotu svojho myslenia, čistou svojho cítenia a
čistotu svojho chcenia. Toto je totiž jediný spôsob, akým sa
staneme schopnými šíriť skutočné dobro a mier na Zemi, a
zároveň tiež jediný spôsob, ktorý nám umožní po našom
fyzickom odchode zo Zeme bezpečne kráčať do večnej ríše Svetla
kráľovstva nebeského.
http://kusvetlu.blog.cz/
v spolupráci s M.Š.
Komentáre