Jedným
zo závažných omylov v duchovnej oblasti je tvrdenie, že medzi
zákony
univerza patrí princíp duality, na základe ktorého nie je bez zla
možné ani dobro a naopak. Presne rovnako, ako nie je bez tmy možné
ani svetlo, alebo bez výdychu nádych. Ani jeden z týchto duálnych
prvkov nie je preto možné odstrániť a je nesprávne sa o to vôbec
pokúšať. Správne je zobrať to na vedomie a naučiť sa s tým
patrične zaobchádzať.
Tento
názor je neuveriteľne duchovne škodlivým, pretože pravda je
úplne iná! Je to výplod temnoty, ktorá sa snaží o dosiahnutie
legitimity zla a jeho akceptovanie, ako čohosi potrebného a
užitočného. Pozrime sa preto, ako to celé v skutočnosti je.
Princíp
duality, ono známe jin a jang, tvoria vždy dva protichodné
princípy, ktoré vo vzájomnom spolupôsobení vytvárajú harmóniu.
Napríklad mužský a ženský princíp, výdych a nádych, aktivita
a pasivita, svetlo a tma, a tak ďalej.
To
teda znamená, že rovnaký pomer mužského a ženského princípu
vytvára harmóniu. Rovnaký pomer svetla a tmy v striedaní dňa a
noci vytvára harmóniu. Rovnaký pomer výdychu a nádychu vytvára
harmóniou. Rovnaký pomer aktivity a pasivity vytvára harmóniu.
Ak
ale nedokážeme ustrážiť tento vzájomný optimálny pomer,
vzniká disharmónia, čiže čosi škodlivé. Ak teda začne trebárs
v spoločnosti prevládať mužský princíp a pomužšťovanie žien,
je to disharmonické a škodlivé. Ak trebárs začne prevažovať
aktivita v podobe nadmerného pracovného zaťaženia nad pasivitou,
čiže primeraným odpočinkom, je to opäť disharmonické a
škodlivé. Nemôžeme sa viac nadychovať, ako vydychovať, lebo by
nás to zabilo. A tak ďalej...
Zlo
a dobro ale nepatria do tohto duálneho princípu harmónie,
vytváraného dvomi protichodnými prvkami, pretože rovnaký pomer
dobra a rovnaký pomer zla nevytvára harmóniu, ale naopak,
ustavičné pnutie.
Ak
prevyšuje zlo a stále rastie, je to nešťastie, smerujúce k
tragédii a ku skaze. Ak ale prevyšuje dobro a stále rastie, je to
požehnanie, ktoré sa rastom dobra iba stupňuje.
Tvrdenie,
že bez zla nemôže byť ani dobro je absolútne mylné, pretože v
kráľovstve nebeskom, v takzvanom nebi vládne len dobro a niet tam
nijakého zla. A ľudia sa majú usilovať o to, aby aj na zemi bolo
tak, ako v nebi. To je ideál, ktorý je možné dosiahnuť. A byť
nápomocným k jeho dosiahnutiu sa zaväzuje každý, kto sa modlí
Kristovu modlitbu Otčenáš: „Príď kráľovstvo Tvoje, buď vôľa
Tvoja, ako v nebi, tak aj na zemi.“
Znamená
to teda, že aj na zemi môže byť zlo eliminované na minimálnu
možnú mieru, alebo celkom odstránené tak, ako je tomu v nebi, kde
žiadne zlo nemá miesta. Ako teda vidieť, tvrdenie, že bez zla
nemôže existovať ani dobro je hlbokým omylom.
Tak
totiž, ako prípoviedka, že čistému je všetko čisté sú len
pekné a ušľachtilo znejúce, rafinované slová, pod pláštikom
ktorých má byť vo svete šírená rozkladná nemravnosť,
nemorálnosť a nečistota, tak je aj v tvrdení, že bez zla nemôže
byť ani dobro snaha obhájiť a ospravedlniť existenciu zla.
Existencia zla má byť ľuďmi akceptovaná, prijatá, ba dokonca
absurdným spôsobom vnímaná ako niečo pozitívne, bez čoho by
dobro vôbec nemohlo existovať. Skutočná pravda je však taká, že
zlo na zemi i v celom stvorení nemá vôbec čo hľadať.
A
preto má s ním každý človek bojovať! Bojovať tak, že sa
nebude prednostne snažiť zlo eliminovať, ale že sa bude snažiť
predovšetkým rozvíjať dobro. Rozvíjať dobro v sebe samom i
okolo seba.
Lebo
dobro je svetlo a zlo je temnota. A čím viac svieti svetlo dobra a
čím je intenzívnejšie, tým viac pohlcuje temnotu, ktorá sa
postupne stráca a mizne, pretože nie je schopná čeliť svetlu.
Toto je ten správny boj!
Staňme
sa teda bojovníkmi za dobro hlavne tým, že rozžiarime svetlo
dobra v nás a okolo nás! V nás v podobe ušľachtilého a čistého
vnútorného života a vysokej vnútornej hodnotovej orientácie. A
okolo nás tejto našej nadobudnutej vnútornej kvalite
zodpovedajúcim verbálnym prejavom a konkrétnymi činmi.
PS.
Samozrejme, že človek môže bojovať aj proti vonkajším prejavom
zla, ktorých je okolo nás neúrekom. Ale najskôr by rozhodne mal
začať rozsvecovať svetlo predovšetkým sám v sebe. Najskôr by
mal teda vybrať ono povestné brvno z vlastného oka, a až potom
začať s vyberaním triesky z oka svojich blížnych.
http://kusvetlu.blog.cz/
v spolupráci s M.Š.
Komentáre