Ľudia
dneška riešia obrovské množstvo problémov. Problémov svetových
i domácich. Z tých celosvetových sú to napríklad problémy
ekologického charakteru, súvisiace s potrebou obmedzenia emisií a
skleníkových plynov, pričom paradoxne, takzvané emisné kvóty sa
stali zaujímavým obchodným artiklom.
Okrem
toho sú tu trebárs mocensko politické problémy v Sýrii, ktoré
hrozia prepuknúť až do priameho konfliktu mocností. No a mnohé
iné väčšie, alebo menšie problémy globálneho charakteru by sme
mohli menovať snáď donekonečna.
Z
domácich problémov je to napríklad trvalá udržateľnosť
súčasného dôchodkového systému, ďalej problémy s únikmi daní
do takzvaných daňových rajov, alebo iné daňové podvody. Ďalej
možno menovať problémy v zdravotníctve, v poľnohospodárstve, v
školstve, a tak ďalej, a tak ďalej.
K
riešeniam všetkých týchto problémov sa dá pristupovať dvojakým
spôsobom. Buď absolútne čestne, v snahe vyriešiť ich ku
prospechu všetkých. Alebo naopak tak, že sa ich síce budeme
snažiť riešiť, ale popri tom si budeme prihrievať aj svoju
vlastnú polievočku. To znamená, že sa z toho budeme snažiť
niečo vytĺcť vo svoj prospech. A to či už vo forme politického
kapitálu, vo forme zohľadňovania záujmov rôznych lobistických
skupín, alebo vo forme zohľadňovania svojich vlastných, osobných
zištných záujmov.
Každému,
kto čo i len trochu sleduje spoločensko politické dianie musí byť
jasné, akým z dvoch vyššie spomínaných spôsobov sa v
súčasnosti riešia všetky problémy. Dnešný, nie veľmi čestný
spôsob, ktorý zohľadňuje mnoho osobných, skupinových, alebo
nadnárodných záujmov, stojí veľa času i veľa peňazí. Vezmime
si trebárs také stretnutie G8. Koľko asi stojí jeho organizácia,
materiálne zabezpečenie v podobe dopravy, ubytovania, stravy, a to
už ani nehovoriac o nákladoch na zabezpečenie ochrany.
Ale
keďže vnútorný prístup zúčastnených k riešeniu problémov,
prerokovávaných na tomto, alebo na iných fórach nie je prostým
spôsobom čestný, ale vždy poznačený najrozličnejšími
zištnými, mocenskými a politickými záujmami, výsledky nemôžu
byť nikdy uspokojivé. Výsledkom sú vždy iba čiastočné
riešenia, ktoré však automaticky generujú ďalšie problémy.
No
a práve v reakcii na túto situáciu vznikla potreba vypracovať
určitý manuál, použiteľný k naozaj efektívnemu riešeniu a
následnému skutočnému vyriešeniu všetkých problémov.
V
prvom rade si je treba uvedomiť, že je oveľa lepšie problémom
predchádzať, ako ich riešiť. Presne tak, ako to platí pri
zdraví. Najdôležitejšia by mala byť prevencia, zabraňujúca
tomu, aby choroba vôbec vznikla. Lebo je oveľa lepšie chorobám
predchádzať, ako ich neskôr liečiť.
No
a prevencia pred vznikom a kulmináciou problémov spočíva v
poznaní toho, kde a akým spôsobom vznikajú. Ak totiž pochopíme
skutočnú príčinu ich vzniku, môžeme im zabrániť už v
zárodku. Alebo potom, ak predsa len vzniknú, môžeme naozaj
efektívne prikročiť k ich definitívnemu vyriešeniu.
Príčiny
vzniku problémov akéhokoľvek druhu a pri čomkoľvek, čo človek
robí sú tri.
Prvou
príčinou je nesprávna hierarchia hodnôt. Jednoznačne najvyššou
hodnotou našej civilizácie sú totiž peniaze. Ak ale na najvyššej
priečke hodnotovej hierarchie stojí hodnota nesprávna, a od nej sa
odvíja všetko ostatné, musí byť to všetko ostatné nesprávne
a pokrivené. Presne tak, ako je to dnes s našim svetom, ktorý
pokriveným spôsobom, čiže hlavne cez peniaze, hľadí na všetko
okolo seba.
A
práve pre túto prvotnú zvrátenú pseudo hodnotu je dnešný svet
plný závisti, chamtivosti, bezohľadnosti, nečestnosti,
nespravodlivosti, zištnosti a neľudskosti. Naše uctievanie modly
peňazí a materiálneho zisku, ako tej najvyššej hodnoty, totiž
nevyhnutne sformovalo celú vonkajšiu realitu okolo nás práve do
takejto podoby.
To
znamená, že pomýlená pseudo hodnota peňazí a materiálneho
prospechu na vrchole našej hodnotovej orientácie automaticky
generuje a vytvára obrovské množstvo problémov, konfliktov,
sporov, pnutí, nedorozumení, či dokonca agresie a vojen.
Zabrániť
tomu, aby tento veľký okruh problémov vôbec vznikal sa dá veľmi
jednoducho zmenou rebríčka hodnotovej orientácie, na ktorej vrchol
treba iba dosadiť hodnoty pravé. A nimi sú spravodlivosť,
čestnosť a ľudskosť.
Z
vrcholu hierarchie teda treba zosadiť materiálny prospech a
peniaze, ktoré tam boli doposiaľ a dosadiť tam hodnoty
spravodlivosti, čestnosti a ľudskosti, ktoré sa majú stať novým
kritériom všetkého v živote ľudí.
Druhou
príčinou vzniku mnohých problémov je nestabilná mravná
integrita. Inými slovami povedané, ľuďom dneška chýba pevná
chrbtová kosť opory v mravnosti a morálke. Preto v
najrozličnejších situáciách morálne a mravne kolíšu. Nie len
v tých, týkajúcich sa telesnosti, ale v absolútne všetkých
oblastiach života, kde treba jednať mravne a prejaviť jasné
morálne stanovisko.
A
tento nedostatok mravnosti a morálky dnešných ľudí v ich
jednaní, chovaní a názoroch na život vytvára opäť veľkú
oblasť príčin vzniku mnohých problémov, ktoré by nikdy
nevznikli a vôbec neexistovali, keby sme dokázali byť v každej
životnej situácii mravne a morálne pevní.
Byť
takýmto je však v schopnostiach každého z nás, pretože impulzom
k nášmu osobnému mravnému postoju je naše vlastné svedomie,
ktoré nám v jednoduchej prostote vždy naznačuje, ako treba jednať
správne. Ak by sme sa ho držali a podľa neho jednali, spoločenské
pomery a medziľudské vzťahy by sa určite začali meniť k
lepšiemu.
Ak
ale pre ľudí nebude hlas ich svedomia nič znamenať, nájdu aj v
tých najdokonalejších zákonoch medzeru a prispôsobia si ich tak,
aby im umožnili dosiahnuť svoje vlastné ciele, bez ohľadu na
akúkoľvek elementárnu morálku a mravnosť presne tak, ako sa to
deje v súčasnosti.
No
a treťou príčinou vzniku mnohých problémov je nečistota
vnútorného života. Mnoho ľudí je totiž schopných hovoriť
navonok o tých najvzletnejších a najušľachtilejších veciach,
avšak ich vnútro, ich vlastný vnútorný život sa podobá hromade
hnoja. Podobá sa miestu, plnému najrozličnejšej nečistoty,
ktorou sa vnútorne zapodievajú. Podnecujú ich k tomu filmy, knihy,
časopisy, divadelné predstavenia, výtvarné diela, vtipy, internet
a podobne.
Toto
absorbovanie nečistoty však devalvuje osobnosť a vnútorný život
jednotlivca, čím devalvuje aj všetky jeho vonkajšie snahy, nech
by boli akokoľvek dobré. Je to totiž tak, akoby sme chceli hrubo
znečistenými rukami vytvoriť niečo čisté a ušľachtilé. Ani
pri tom najväčšom úsilí nie je ale možné, aby nečistota z
našich rúk nepošpinila to, čoho sa dotýkame a čo vytvárame.
No
a presne rovnakým spôsobom je poznamenané nečistotou všetko, čo
ľudia v súčasnosti vytvárajú a formujú, pretože ich vnútro
nie je čisté. A preto dávajú nevyhnutne vznikať veciam, ktoré
nie sú čisté a ktoré práve kvôli tomu, že sú poznamenané
zodpovedajúcou mierou ich vnútornej nečistoty, automaticky
generujú množstvo problémov.
Ak
preto chceme už v zárodku zabrániť vzniku tohto okruhu problémov,
mali by sme sa snažiť udržiavať svoje vnútro čisté. Mali by
sme sa vedome snažiť o jeho ušľachtilosť tým, že doň
zamedzíme vstupu všetkému nečistému. No a potom, celkom logicky
budeme vytvárať a formovať všetko iba čisto a ušľachtilo,
pretože práve také bude naše vnútro. Lebo kvalita toho, čo
ľudia navonok formujú a vytvárajú je vždy len odrazom kvality
ich vnútra.
A
preto žijeme v súčasnosti v realite, ktorá je dokonalým odrazom
nášho nečistého vnútra, zatiaľ čo jeho vedomým zušľachtením
by sme mohli veľmi jednoducho dosiahnuť oveľa vyšší štandard
kvality vonkajšej reality.
Takže
ešte raz v súhrnnej stručnosti:
Príčiny
vzniku drvivej väčšiny všetkých súčasných problémov sú tri.
Prvou je nesprávne nastavená hodnotová hierarchia, na ktorej
vrchole je snaha o peniaze, moc, majetky a ďalšie, podobné
materiálne veci.
Druhou
príčinou je mravná labilita, prejavujúca sa nemorálnosťou
jednania v najrozličnejších životných situáciách.
Treťou
príčinou je absolútne nečistý vnútorný život, na ktorého
potrebnú čistou vôbec nikto nedbá.
No
a súhrn všetkých týchto troch základných príčin je zdrojom
takmer všetkých problémov, ktoré v súčasnosti riešime. Ak
chceme, aby sme sa ich zbavili, a aby vôbec nevznikali, je potrebné
tieto príčiny odstrániť.
V
prvom rade to znamená výmenu falošných hodnôt, stojacich v
súčasnosti na vrchole našej hodnotovej hierarchie za hodnoty
skutočné a pravé. A nimi sú spravodlivosť, čestnosť a ľudskosť
jednania v každej životnej situácii.
V
druhom rade sa musíme stať ľuďmi charakternými, to jest ľuďmi
s pevnou chrbtovou kosťou mravnosti a morálky, ktorí vždy jednajú
iba morálne.
No
a v treťom rade je treba vedome dbať o čistou a ušľachtilosť
vlastného vnútorného života tak, že sa v ňom už nebudeme
zapodievať ničím, čo je nečisté, nespravodlivé a zlé.
Ak
sa takýmto spôsobom osobnostne obrodíme a ak sa takýmto spôsobom
obrodí naša spoločnosť, zmizne absolútna väčšina problémov,
ktoré nás v súčasnosti trápia. A tie čo zostanú, bude možné
efektívne riešiť ľuďmi so správne nastavenou hodnotou
hierarchiou, ľuďmi pevnej mravnej integrity a ušľachtilosti
vnútorného života.
Ak
však budeme vyššie zmienené tri príčiny vzniku takmer všetkých
problémov ignorovať a zodpovedajúcim spôsobom sa vnútorne
neobrodíme, zostaneme utopení v oceáne problémov, na ktorých
riešenie budem vynakladať veľa času, energie a prostriedkov, ale
žiaľ bez toho, že by sme väčšinu z nich mohli dakedy efektívne
vyriešiť.
Ba
čo viac, všetky problémy bez poznania a riešenia ich skutočných
príčin sa budú postupne čoraz viacej kulminovať až do takej
miery, že prerastú do niečoho katastrofálneho. Trebárs do
nejakého ďalšieho veľkého svetového vojnového konfliktu, od
ktorého nie sme v súčasnosti príliš ďaleko. Alebo do nejakého
iného, podobného nešťastia.
A
to všetko len preto, že sme boli pohodlní poznať, a sami v sebe,
vo svojom vlastnom vnútri raz a navždy vyriešiť tri základné
príčiny vzniku väčšiny problémov, ktoré nás trápia.
http://kusvetlu.blog.cz/
v spolupráci s M.Š.
Komentáre