V
evanjeliách môžeme nájsť state, ktoré nekorešpondujú s
oficiálnym učením kresťanských cirkví. Medzi ne patria aj tie,
ktoré popierajú učenie, že Kristus prišiel na zem preto, aby sa
obetoval na kríži a svojou obetou spasil svet.
V
protiklade s kresťanským tvrdením existujú totiž názory, že
tomu tak vôbec nebolo. Že Kristus prišiel hlavne preto, aby
priniesol čisté Božie Slovo, a že spása spočíva jedine v
dodržiavaní Pánovho Slova a v živote v súlade s ním. Existujú
názory, že smrť Krista na kríži nebola vôbec zámerom
Stvoriteľa. Že to bola zo strany ľudí len obyčajná vražda,
ktorá mala odstrániť nepohodlného nositeľa Pravdy a jeho, pre
temnotu nebezpečné učenie, ukazujúce ľuďom cestu k spáse.
Ukazujúce im, ako majú správne jednať, myslieť a žiť, aby
mohli dôjsť k spáse, ale aj k šťastnému a plnohodnotnému
životu už na zemi.
No
a práve o tom, že s Kristovou smrťou môže byť všetko inak, o
tom, že jeho smrť nebola Stvoriteľom chcená, že to bola obyčajná
vražda, ktorá ľudstvo nespasila, ale zaťažila ťažkou vinou,
práve o tom svedčia niektoré, vyššie spomínané, znepokojujúce
state z evanjelií. A znepokojujúce sú z toho dôvodu, že za
vraždu Syna Stvoriteľa príde ťažká odplata. No a my sa teraz
pozrime bližšie práve na tieto state.
Prvá
z nich opisuje, ako kráčal Kristus zbičovaný, zakrvavený, s
tŕňovou korunou na hlave a pod ťažkým bremenom kríža na
Golgotu. A ženy, lemujúce cestu a pozorujúce tento výjav nad ním
plakali. Pán im však povedal: „Neplačte nado mnou, ale plačte
nad sebou a svojimi deťmi. Lebo ak sa toto deje so zelenou
ratolesťou, čo sa bude diať so suchými?“
Kristus
teda hovoril o ťažkých dôsledkoch za tento čin. Hovoril o tom,
že ak ľudstvo na zemi spôsobuje neľudské utrpenie duchovne
živému a nevinnému, a vraždí ho, čo sa asi bude diať v
nevyhnutných spätných účinkoch zákonov stvorenia s tými, ktorí
nie sú nevinní a sú duchovne mŕtvi? To znamená, že sa s nimi
bude diať ešte niečo oveľa horšie! A preto nemáme plakať nad
Kristom, ale sami nad sebou a svojimi deťmi.
Táto
stať z evanjelií, hoci je viac ako zrozumiteľná, sa ostro vymyká
oficiálnym výkladom kresťanských cirkví. Na plač žien totiž
reagoval Ježiš úplne inak, než by sa na základe cirkevného
výkladu očakávalo. Nepovedal im: „Neplačte nado mnou, pretože
to, čo sa so mnou deje, je Vôľa Stvoriteľa. Moje utrpenie a smrť
sú obetou za vaše hriechy a ja vás nimi spasím.“
Kristus
teda v súvislosti s vlastným utrpením a smrťou nehovoril o spáse,
ale naopak, hovoril o ťažkých dôsledkoch, ktoré má ľudstvo
očakávať za tento čin. Kristova smrť na kríži nás teda
nespasila, ale uvrhla na nás ťažkú vinu, za ktorú budeme musieť
niesť zodpovednosť.
A
teraz sa pozrime na druhú, podobne znepokojivú časť z evanjelií.
Ide o podobenstvo o neverných vinohradníkoch.
Hovorí
sa v ňom o tom, že istý človek prenajal svoju vinicu
vinohradníkom a stanovil podmienky prenájmu. Po roku poslal k
vinohradníkom sluhu, aby vyzdvihol dohodnuté nájomné.
Vinohradníci však sluhu zbili a poslali naprázdno preč. Majiteľ
vinice za nimi poslal ďalšieho sluhu, ale toho dokonca zabili.
A
keď sa to opakovalo ešte viackrát, povedal si majiteľ vinice: „Ak
nemajú rešpekt pred mojimi sluhami, pošlem k ním vlastného syna.
Jeho snáď poslúchnu. A poslal k ním svojho syna.
Ale
keď ho vinohradníci uvideli, riekli si medzi sebou: „Je to jeho
syn, ktorý je dedičom vinice. Poďme a zabime ho, a vinica bude
naša“. A tak aj učinili.
V
závere podobenstva sa nachádza otázka: „Čo urobí majiteľ
vinice s nevernými vinohradníkmi?“ Odpoveď znie: „Príde,
zahubí ich a vinicu prenajme iným!“
Príde
a zahubí ich!
Majiteľom
vinohradu je Stvoriteľ a vinohradom je Zem, ktorú dal Pán ľuďom
do prenájmu. Stanovenými podmienkami prenájmu je dodržiavanie
Vôle Stvoriteľa ľuďmi na zemi. Jeho Vôľa je zakotvená v
Desatore a nevyhnutným ovocím dodržiavania Desatora je dobro,
spravodlivosť, ušľachtilosť, čestnosť a láska. Tieto cnosti sú
nájomným, ktoré mali ľudia každoročne platiť Stvoriteľovi za
svoje právo prebývať na zemi a vo stvorení.
Ale
pretože ľudskí vinohradníci dohodnutý nájom vo forme dobra,
spravodlivosti, ušľachtilosti, čestnosti a lásky Majiteľovi
vinohradu neplatili, poslal za nimi svojich služobníkov –
prorokov, aby ich na to upozornili. Ale ľudskí vinohradníci
upozornenia služobníkov Pána ignorovali, a dokonca na nich
útočili a zabíjali ich.
Nakoniec
k nim Stvoriteľ poslal svojho Syna dúfajúc, že pred ním budú
mať ľudia rešpekt. Ale oni jeho Syna surovo zavraždili. Táto
vražda však bude mať pre ľudstvo neblahé dôsledky rovnako, ako
mala pre vinohradníkov v podobenstve.
Kristova
smrť na kríži teda nebola Stvoriteľom chcenou obetou, vykonanou
na spásu ľudstva. Naopak! Zo strany ľudí to bola vzbura proti
Bohu! Bola to vzbura proti Majiteľovi pozemskej vinice, ktorého
Syna, nabádajúceho ľudstvo svojim učením na cestu spásy
prostredníctvom lásky, spravodlivosti a ušľachtilosti, ľudia
zavraždili.
Smrťou
Krista nemohlo byť teda ľudstvo spasené, ale naopak, v zákone
spätného účinku ho za to neočakáva nič dobré. A práve kvôli
očakávaným negatívnym dôsledkom povedal Ježiš ženám, aby
neplakali nad ním, ale nad sebou a svojimi deťmi. Aby plakali nad
ľudstvom, ktoré sa takto strašne previnilo.
No
a nakoniec všetky vyššie uvedené skutočnosti potvrdzuje osud
samotného židovského národa. Židovský národ stál totiž vo
svojej dobe Svetlu najbližšie, a preto sa doň narodil Syn Svetla.
Židovský národ bol svojou duchovnou zrelosťou Bohu najbližšie,
a preto sa doň narodil Syn Boží. Židovský národ predstavoval vo
vtedajšej dobe vrchol duchovnej zrelosti na zemi, čím sa stal
povolaným spomedzi všetkých národov a spomedzi celého ľudstva.
A
preto práve židov, ako duchovných zástupcov celého ľudstva,
môžeme v užšom slova zmysle vnímať, ako spomínaných
vinohradníkov z podobenstva. Ako neverných vinohradníkov, ktorí
sa zachovali tak, ako sa zachovali, a ktorí boli v zmysle
záverečných slov podobenstva aj reálne zahubení ako národ.
Krátko po Kristovej smrti totiž prestali ako národ s vlastným
územím existovať. Boli rozohnaní do celého sveta a nekonečne
prenasledovaní.
A
presne to, čo sa stalo židom za ich neveru, môže v určitom
časovom odstupe očakávať celé ľudstvo. Preto odkázal Kristus
všetkým budúcim generáciám, aby plakali nad sebou a svojimi
deťmi.
Ale
všetko je hrozivejšie o to viac, že tie deti, čiže budúce
generácie, urobili z vraždy Syna Stvoriteľa akt spásy. Urobili z
nej obetu za hriechy ľudstva, prostredníctvom ktorej bol náš svet
spasený. A tak si kresťanstvo hovie v presvedčení istej spásy a
učí tomu i svoje deti, zatiaľ čo nad ich hlavami visí meč Božej
Spravodlivosti, pripravený k úderu.
Ľudstvo
však mohlo zostať tohto úderu ušetrené, keby správne pochopilo
všetko, čo sa stalo v súvislosti so smrťou Ježiša Krista. Keby
pochopilo a priznalo si svoju vinu. Keby sa snažilo kráčať cestou
k spáse, ku ktorej je možné dospieť jedine prostredníctvom
života, žitého v súlade s učením Ježiša Krista.
Kto
však vidí podstatu spásy v niečom inom, kto ju vidí vo vražde
Ježiša Krista ako v obeti za naše hriechy, ten nech už teraz
začne plakať nad sebou a nad osudom celého ľudstva.
http://kusvetlu.blog.cz/
v spolupráci s M.Š.
Komentáre