Účelom
tohto textu je oboznámiť čitateľov s novou a prevratnou metódu
prístupu k našim problémom, prostredníctvom ktorej sme schopní
problémy nie len že vyriešiť, ale popri tom ešte navyše získať
významný duchovný benefit, schopný nás výrazným spôsobom
posunúť vpred v našom duchovno osobnostnom vývoji. Poďme teda na
to!
Každý
problém, stojaci pred nami a vyžadujúci riešenie, má tendenciu
vťahovať nás do seba. Má schopnosť intenzívne na seba
priťahovať našu vedomú pozornosť.
V
snahe riešiť problém, sa doň hlboko ponárame a stále sa ním
zaoberáme. Premýšľame, trápime sa a hľadáme riešenie. Často
kvôli tomu nemôžme ani spať, nechutí nám jesť, sme
frustrovaní, alebo cítime hnev a zlosť. Cítime ťažobu vo svojom
vnútri, prichádzajú depresie, a my sme nútení hľadať pomoc.
Najskôr u priateľov, neskôr u psychológov, a nakoniec u
psychiatrov.
Akým
spôsobom teda efektívne riešiť svoje problémy?
V
prvom rade by sme si mali uvedomiť, že absolútne všetko, čo
bolo opisované vyššie, sa deje v našej mysli. Mali by sme si
uvedomiť, že problémom sa zaoberáme, snažíme sa ho riešiť a
zápasíme s ním v našom rozume a v mysli. Ony sú vnútorným
priestorom, kde to všetko prebieha a kde sa to všetko deje.
No
a to, čo je skutočne prevratným je uvedomenie, že za
neschopnosťou vyriešiť mnohé zásadné problémy, stojí práve
náš rozum a naša myseľ, ktoré toho v zložitejších prípadoch
nie sú schopné. To znamená, že samotný problém nie je ani tak v
probléme, ktorý sa snažíme vyriešiť, ale v nedostatočnosti
rozumu a mysle, ktoré ho neraz nie sú schopné uspokojivo riešiť.
Je
totiž zvykom, že ľudia najviac dôverujú práve rozumu a mysli.
Domnievajú sa, že práve ony majú najväčšiu kompetenciu. Ale o
tom, že tomu tak vôbec nie je, svedčia čakárne psychológov a
plné čakárne psychiatrov. Svedčia o tom osudy mnohých ľudí,
ktorých ich závažné problémy doslova ničia a vnútorne trvalo
zožierajú.
Ľudia
musia dokázať prijať fakt, že mnohé naše problémy nie sú
riešiteľné prostredníctvom rozumu a mysle. Že sú nimi
riešiteľné len načas, len krátkodobo a nedostatočne, aby potom
znovu povstali v inej forme a ešte intenzívnejšie.
Tým
sa už dostávame ku kľúčovému uvedomeniu, že ak sa máme dostať
z ťaživej pasce neriešiteľných problémov, môžeme toho
dosiahnuť len tak, že sa povznesieme nad nedostatočnosť rozumu a
mysle. Že presunieme naše vedomie mimo rozum a myseľ.
Kde?
Do reality inej a vyššej! Do reality nášho vyššieho „ja“,
stojaceho nad realitou nášho nižšieho „ja“, reprezentovaného
rozumom a mysľou. Musíme sa povzniesť do reality nášho živého
ducha, žijúceho vo sfére, kde žiadnych problémov niet. Kde je
len šťastie, radosť a harmónia.
Toto
ale môžeme dokázať jedine vtedy, keď pochopíme a hlboko si v
sebe uvedomíme, že máme vo svojom vnútri dve „ja“. Že v sebe
máme dve úrovne osobnosti. Úroveň nižšiu, reprezentovanú
rozumom a mysľou, a úroveň vyššiu, reprezentovanú našim
duchom.
Naše
nižšie, rozumové „ja“, má spojenie s hmotou a fyzickým
svetom, a naše vyššie duchovné „ja“, má spojenie s večným
Duchom.
Naše
nižšie „ja“ je obmedzené pozemským ponímaním priestoru a
času, ale naše vyššie, duchovné „ja“ stojí vysoko nad
pozemským ponímaním priestoru a času.
Naše
nižšie „ja“ je obmedzené materiálnou realitou, a naše vyššie
„ja“ je spojené s večnou realitou Ducha, v ktorej matéria a s
ňou súvisiace problémy nemajú miesta.
Ak
teda dokážeme akceptovať realitu existencie dvoch „ja“ v nás,
a ak sa vnútorne dokážeme povzniesť od svojho nižšieho „ja“
k tomu vyššiemu, dokážeme sa tým zároveň odpútať od všetkých
problémov. Dokážeme sa od nich odosobniť a získať nadhľad nad
mysľou, a tým aj nad problémami, ktoré v mysli rozoberáme, a do
ktorých nás náš rozum a myseľ neustále vťahujú.
Tak
získame nadhľad a schopnosť dívať sa na všetko zvrchu. Vymaníme
sa z problémov a ocitneme sa nad nimi. Už nás nevťahujú do seba
a my sa dívame na ne už akoby nezúčastnene. Akoby ani neboli
naše.
A
práve v tomto spočíva riešenie! Naše povznesenie sa nad rozum a
myseľ, naše odpútanie sa od nich a získanie nadhľadu, a tiež
naša nezúčastnenosť, sú pravou cestou k nájdeniu efektívneho
riešenia problému. Nie len toho dočasného, ale skutočného a
pravého.
Lebo
najväčšia pravda života spočíva v tom, že riešenie mnohých
vecí, ktoré nás dlhodobo trápia, sa nachádza práve vo sfére
mimo rozumu a mysle. Vo sfére večného ducha, ktorý vo svojej
všeobsiahlosti nahliada naraz minulosť, prítomnosť i budúcnosť,
a preto je človeku schopný ukázať správnu cestu a správne
riešenie všetkých jeho problémov.
Otázkou
teraz už len zostáva, ako dosiahnuť žiaduceho povznesenia vedomia
človeka z jeho nižšieho „ja“, reprezentovaného mysľou, k
jeho vyššiemu „ja“, reprezentovaného jeho duchom.
Ukážme
si dva spôsoby, ako je možné toho dosiahnuť.
Prvým
a najefektívnejším z nich je modlitba. V dnešnom ateistickom
svete nie je veľa ľudí, ktorých napadne hľadať riešenie
vlastných problémov práve takýmto spôsobom. I to je jeden z
dôvodov, prečo tak narastá počet depresií a rôznych psychických
problémov.
K
čomu dochádza, keď sa s prosbou o pomoc obrátime k Stvoriteľovi?
Dochádza
k tomu, že naše vedomie, ktoré je štandardne ukotvené v rozume a
v mysli, zaoberajúcej sa najrozličnejšími myšlienkami a
problémami, sa povznesie v prosbe k Stvoriteľovi do sféry mimo
rozumu a myseľ. Naše vedome sa pozdvihuje do sféry ducha, získava
nadhľad, a prostredníctvom duchovného vnuknutia a inšpirácie
prijíma, ako sa k danému problému správne postaviť a ako ho
správne riešiť. To všetko prijmeme a pochopíme prostredníctvom
svojho citu, pretože náš duch, znalý riešenia, sa v nás
prejavuje citom.
No
a druhý spôsob povznesenia sa nad naše nižšie „ja“ môže
byť trebárs takýto:
Na
istom ostrove existoval kláštor, preslávený tým, že doň
prichádzali ľudia modernej doby, plní rôznych problémov,
depresií, a neraz i v zlom zdravotnom stave. Po pobyte v kláštore
však z neho odchádzali radostní a fyzicky zdraví.
Čo
zázračného tam s nimi mnísi urobili?
Kláštorní
hostia pracovali v záhrade a plnili aj iné povinnosti, potrebné
pre bežný chod života v kláštore. Avšak ich prvoradou
povinnosťou, bez ohľadu na to, ako sa cítili a aké problémy ich
tam dohnali bolo, mať neustále na tvári pery, roztiahnuté do
úsmevu. A to aj nasilu.
Kto
bol viackrát za deň mníchmi prichytený, že tak nečiní, dostal
službu naviac, alebo sa musel postiť o chlebe a vode.
Milí
čitatelia, skúste si to niekdy sami doma. Bez ohľadu na to, ako sa
práve cítite, a bez ohľadu na to, aké problémy máte. Hoci aj
nasilu skúste udržať úsmev na svojej tvári.
Úsmev
je totiž výrazom radosti, a radosť prúdi z ducha. Čistá radosť,
a z nej prameniaci úsmev, v skutočnosti pochádzajú z ducha, ale
platí to aj opačne. Úsmev a radosť sa môžu stať našou cestou
k duchu.
Len
to skúste a uvidíte, čo to s vami urobí. Uvidíte, že s úsmevom
na tvári nie je možné hĺbať o problémoch. Váš úsmev je totiž
niečím, čo vás je schopné povzniesť zo sféry hĺbavého rozumu
a mysle, do sféry ducha a radosti. Obyčajný úsmev nás je schopný
odpútať od nášho nižšieho „ja“ a povzniesť k nášmu
vyššiemu „ja“.
A
hoci len v krátkom dotyku s radosťou, mierom a harmóniou nášho
vyššieho „ja“, spočívajúceho vo Svetle, môže potom
pookriať naše vedomie, môže sa posilniť naša osobnosť, a v
duchovnej inšpirácii môžeme prijať optimálny spôsob riešenia
toho, čo nás trápi.
Lebo
kľúč k riešeniu všetkého, s čím si nevieme dať dlhodobo
rady, nespočíva v rozume a v mysli, ktorých hranice a možnosti sú
čisto pozemské, ale jedine vo sfére pozemskej a fyzickej
neobmedzenosti Ducha.
http://kusvetlu.blog.cz/
v spolupráci s M.Š.
Komentáre